RUSZA ARTEKINO CLASSICS – PRZEGLĄD KLASYKI KINA EUROPEJSKIEGO

W mar­cu rusza 2. edy­cja ArteKino Classics, w ramach któ­re­go ser­wis stre­amin­go­wy ARTE.tv bez­płat­nie udo­stęp­nia rzad­ko emi­to­wa­ne fil­my euro­pej­skie będą­ce praw­dzi­wy­mi pereł­ka­mi histo­rii kine­ma­to­gra­fii. W cyklu zna­la­zły się fil­my kul­to­we w swo­ich kra­jach, któ­re odci­snę­ły trwa­łe pięt­no na euro­pej­skiej histo­rii kina i do dziś nie stra­ci­ły na aktu­al­no­ści. Polscy widzo­wie zoba­czą oko­ło dwu­dzie­stu pro­duk­cji, w tym waż­ne dzie­ła węgier­skiej reży­ser­ki Márty Mészáros, Szwedki Mai Zetterling oraz Czeszki Very Chytilovej. Od ponie­dział­ku, 20 mar­ca moż­na zoba­czyć sześć pierw­szych pro­duk­cji pod lin­kiem: https://www.arte.tv/pl/videos/RC-022258/artekino-classics/ .

W ramach cyklu ArteKino Classics w mar­cu ARTE.TV udo­stęp­ni bez­płat­nie 6 pierw­szych fil­mów: bry­tyj­ską pro­duk­cję „Scrubbers”, bel­gij­ską „Barbarzyńskie zaślu­bi­ny”, estoń­ski film „Stolen Meeting” oraz fran­cu­skie obra­zy „Kim jesteś, Polly Maggoo?” i „Mur”. Z kolei film szwaj­car­skie­go reży­se­ra Claude’a Goretty „Koronczarka”, za spra­wą któ­re­go popu­lar­ność zyska­ła Isabelle Huppert, otwo­rzy tego­rocz­ną edy­cję cyklu.

„Koronczarka” to jeden z wiel­kich kla­sy­ków szwaj­car­skie­go kina. Jest to adap­ta­cja powie­ści o tym samym tytu­le autor­stwa Pascala Lainé (nagro­dzo­nej Prix Goncourt w 1974 r.), któ­ra przy­nio­sła Isabelle Huppert mię­dzy­na­ro­do­wą roz­po­zna­wal­ność. Koronczarka otrzy­ma­ła nomi­na­cję do Cezara w kate­go­rii naj­lep­szy film oraz do Złotej Palmy i zdo­by­ła Nagrodę Jury Ekumenicznego na Festiwalu Filmowym w Cannes.

„Scrubbers”, będą­cy kobie­cym odpo­wied­ni­kiem kul­to­we­go bry­tyj­skie­go fil­mu Alana Clarke’a Hołota (1979), opo­wia­da o oso­bach wyklu­czo­nych wal­czą­cych o prze­trwa­nie. Bezwzględne uka­za­nie prze­mo­cy spra­wia, że film ma o wie­le moc­niej­szy wydźwięk od kla­sycz­nych bry­tyj­skich obra­zów z lat 60., takich jak „Z sobo­ty na nie­dzie­lę” (1960) „Karela Reisza” czy „Samotność dłu­go­dy­stan­sow­ca” (1962) Tony’ego Richardsona. To obraz nie­po­kor­ny, anar­chi­zu­ją­cy, a chwi­la­mi bar­dzo zabawny.

Pierwszy film Marion Hänsel, zdo­byw­czy­ni Srebrnego Lwa za reży­se­rię na festi­wa­lu w Wenecji, zaty­tu­ło­wa­ny „Barbarzyńskie zaślu­bi­ny” sta­wia wie­le pytań, któ­re nur­to­wa­ły reży­ser­kę aż do śmier­ci w 2020 roku. Hänsel od począt­ku podej­mo­wa­ła tema­ty tabu, trud­ne i kon­tro­wer­syj­ne, takie jak prze­moc wobec kobiet czy abor­cja. Już w pierw­szym swo­im obra­zie pre­zen­tu­je histo­rię Nicole, mło­dej mat­ki bory­ka­ją­cej się ze wspo­mnie­niem gwał­tu, któ­ra nie zga­dza się na rolę ofia­ry. Marion Hänsel odci­snę­ła trwa­łe pięt­no na współ­cze­snym kinie belgijskim.

„Stolen Meeting” powstał w 1989 roku. Był to począ­tek nowej ery, w któ­rej wszyst­ko sta­ło się moż­li­we. Film bez skrę­po­wa­nia poka­zu­je warun­ki panu­ją­ce w wię­zie­niach dla kobiet, poru­sza­jąc jed­no­cze­śnie kwe­stię spo­łecz­ne­go pięt­na, jakie­mu pod­le­ga boha­ter­ka po wyj­ściu z wię­zie­nia. Duch pie­re­stroj­ki prze­bi­ja się przez tę podróż przez spo­łe­czeń­stwo chy­lą­ce­go się ku upad­ko­wi Związku Radzieckiego. Próba odna­le­zie­nia syna przez Valentinę zapo­wia­da nie­uchron­ny upa­dek spo­łe­czeń­stwa ska­za­ne­go na zniknięcie.

„Kim jesteś, Polly Maggoo?” to obraz zadzi­wia­ją­cy, zabaw­ny i okrut­ny, paro­dy­stycz­ny i sen­ty­men­tal­ny. Ten nie­zwy­kle prze­ni­kli­wy film to saty­ra na modę, ale przede wszyst­kim saty­ra na sys­tem medial­ny jako taki. Klein z wyprze­dze­niem prze­wi­dział nad­mier­ne zain­te­re­so­wa­nie super­mo­del­ka­mi oraz eks­ce­sy telewizji.

W pozba­wio­nym wszel­kich zbęd­nych efek­tów dra­ma­tycz­nych „Murze” odna­leźć moż­na ślad twór­czo­ści Roberta Bressona, któ­re­go Roullet był asy­sten­tem. Inspiracją dla suro­we­go, pozba­wio­ne­go zbęd­nych ozdob­ni­ków sty­lu było opo­wia­da­nie Jean-Paula Sartre’a. Mistrz egzy­sten­cja­li­zmu był zresz­tą obec­ny na pre­mie­rze fil­mu w Wenecji w 1967 roku.

 ArteKino Classics  to wyjąt­ko­we przed­się­wzię­cie ofe­ru­ją­ce nowe spoj­rze­nie na histo­rię euro­pej­skie­go kina od 1945 do 1995 roku. Ten eklek­tycz­ny cykl dostęp­ny jest bez­płat­nie  na plat­for­mie ARTE.tv w całej Europie z napi­sa­mi w sze­ściu języ­kach. Grupa ARTE doko­nu­je wybo­ru fil­mów we współ­pra­cy ze Stowarzyszeniem Europejskich Kinotek (ACE). Wszystkie fil­my zosta­ły nie­daw­no odre­stau­ro­wa­ne, a oko­ło jed­na trze­cia z nich zosta­ła zre­ali­zo­wa­na przez kobiety.

 

Projekt ArteKino jest reali­zo­wa­ny przy wspar­ciu z pro­gra­mu MEDIA Europe Creative.