Inflacja w oczach Polaków: Czy rosnące ceny wymuszają zmianę zachowań? Jaka jest świadomość sposobów ochrony portfela przed skutkami inflacji?

70% Polaków przy­zna­je, że kon­dy­cja finan­so­wa ich gospo­darstw domo­wych w cią­gu ostat­nich 12 mie­się­cy się pogor­szy­ła, a ponad 30% okre­śla tę zmia­nę jako znacz­ną – wyni­ka z bada­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go przez Fundację Think! we współ­pra­cy z Fundacją Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga we wrze­śniu br. W wyni­kach widać wyraź­ny pesy­mizm doty­czą­cy finan­sów oso­bi­stych i pozio­mu infla­cji w per­spek­ty­wie naj­bliż­szych 3 i 12 mie­się­cy, szcze­gól­nie wśród bada­nych okre­śla­ją­cych swo­ją sytu­ację jako dobrą lub raczej dobrą. Osoby, któ­re uzna­ją ją obec­nie jako złą lub bar­dzo złą, spo­dzie­wa­ją się popra­wy w cią­gu roku.

Jak postrze­ga­my inflację?

Polacy uwa­ża­ją, że poziom infla­cji w naszym kra­ju jest bar­dzo wyso­ki, o czym świad­czy pra­wie dwu­krot­ne prze­sza­co­wy­wa­nie jej fak­tycz­nej war­to­ści. Co pią­ty respon­dent wska­zu­je infla­cję jako wyłącz­ny, a ponad poło­wa jako istot­ny, powód pogor­sze­nia sytu­acji finansowej.

Postrzeganie infla­cji jako dużo wyż­szej nie powin­no nas dzi­wić. Ponad 90% Polaków zauwa­ży­ło jej skut­ki już w lutym. Dziś wie­my, że w cią­gu pierw­szych 9 mie­się­cy 2022 r. ceny wzro­sły śred­nio o 13,3 % r/r, a infla­cja we wrze­śniu osią­gnę­ła poziom naj­wyż­szy od 25 lat: 17,2% r/r. Ten rekor­do­wy wzrost kosz­tów trans­por­tu, użyt­ko­wa­nia miesz­ka­nia i żyw­no­ści w istot­ny spo­sób odbił się na sytu­acji finan­so­wej pol­skich gospo­darstw domo­wych. I cho­ciaż  odse­tek Polaków, któ­rzy odczu­li skut­ki infla­cji nie zmie­nił się od lute­go, to jed­nak wsku­tek kil­ku­mie­sięcz­nej eks­po­zy­cji na dużo wyż­sze ceny oraz obser­wa­cji sys­te­ma­tycz­ne­go spad­ku wyso­ko­ści i war­to­ści wła­snych oszczęd­no­ści, gospo­dar­stwa domo­we reagu­ją dziś na infla­cję znacz­nie sil­niej, niż pół roku wcze­śniej” – mówi autor­ka rapor­tu, dr Katarzyna Sekścińska, Wydział Psychologii Biznesu i Innowacji Społecznych, Uniwersytet Warszawski

Jakie pla­ny i nawy­ki zmieniamy?

Rosnąca infla­cja zre­wi­do­wa­ła pla­ny zaku­po­we Polaków i zmie­ni­ła zwy­cza­je kon­su­menc­kie. Co dru­gi respon­dent pla­nu­ją­cy zaku­py zwią­za­ne z remon­tem, dopo­sa­że­niem lub kup­nem miesz­ka­nia czy domu nie zde­cy­do­wał się zre­ali­zo­wać tych zamia­rów. To samo doty­czy­ło co dru­gie­go pla­nu zaku­pu pojaz­du czy wyjaz­du na waka­cje. Niestety co trze­ci Polak musiał zre­zy­gno­wać z pla­nów zwią­za­nych ze zdro­wiem i edu­ka­cją, co oka­za­ło się naj­trud­niej­sze. Jeśli cho­dzi o zwy­cza­je kon­su­menc­kie, w naj­więk­szym stop­niu ogra­ni­czy­li­śmy korzystanie
z usług tak­sów­kar­skich, hote­lar­skich i restau­ra­cyj­nych (ok. poło­wa bada­nych). Co trze­ci Polak ogra­ni­czył tak­że wydat­ki na kul­tu­rę i edu­ka­cję, a tak­że używki.

Poza kate­go­rią zdro­wie, infla­cja w naj­mniej­szym stop­niu przy­czy­ni­ła się do zmia­ny zwy­cza­jów kon­su­menc­kich w zakre­sie zaku­pu żyw­no­ści (nie kupo­wa­nie na zapas
i wybie­ra­nie tań­szych zamien­ni­ków) oraz korzy­sta­nia z mediów. Dziwi fakt, że te ostat­nie ogra­ni­czy­ło tyl­ko 20% Polaków, pod­czas gdy ceny prą­du, wody i gazu mają nadal rosnąć. Jednocześnie, nie­mal 80% Polaków dekla­ru­je, że zmia­ny ich zwy­cza­jów kon­su­menc­kich będą dłu­go­trwa­łe. Miejmy nadzie­ję, że wyni­ka to nie tyl­ko z koniecz­no­ści ogra­ni­cze­nia wydat­ków, ale rów­nież rosną­cej świa­do­mo­ści kon­su­menc­kiej” –
doda­je Anna Bichta, pre­zes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!

Czy i jak chro­ni­my oszczędności?

Jak wyni­ka z bada­nia, w cią­gu ostat­nich 6 mie­się­cy z 20% do 35% wzrósł odse­tek Polaków, któ­rzy pró­bu­ją chro­nić swo­je oszczęd­no­ści przed infla­cją. Co siód­my Polak zro­bił to wyda­jąc je na zaku­py, któ­re pla­no­wał w przy­szło­ści (taka odpo­wiedź nie poja­wia­ła się w luto­wej edy­cji bada­nia). Ci, któ­rzy zde­cy­do­wa­li się zacho­wać zgro­ma­dzo­ne środ­ki, we wrze­śniu 2022 r. naj­czę­ściej dekla­ro­wa­li ich prze­nie­sie­nie na loka­tę bądź kon­to oszczęd­no­ścio­we lub zain­we­sto­wa­li je w nie­ru­cho­mo­ści. Niestety 40% przy­zna­je, że ich oszczęd­no­ści nie są
w żad­nym stop­niu chro­nio­ne przed infla­cją, zaś 8% twier­dzi, że podej­mu­je takie dzia­ła­nia trzy­ma­jąc pie­nią­dze na kon­cie w ban­ku, z któ­re­go regu­lar­nie korzy­sta. Taki sam odse­tek uwa­ża rów­nież, że spo­so­bem na unik­nię­cie skut­ków infla­cji jest trzy­ma­nie pieniędzy
w gotówce.

Polacy mają świa­do­mość uciąż­li­we­go wpły­wu infla­cji na codzien­ne życie. Rosnące ceny w natu­ral­ny spo­sób wymu­sza­ją zmia­ny w zwy­cza­jach kon­su­menc­kich i spa­dek pozio­mu życia. Stąd widocz­ny w bada­niu pesy­mizm doty­czą­cy przy­szłej kon­dy­cji pry­wat­ne­go port­fe­la. Wydaje się jed­nak, że dekla­ro­wa­ne oba­wy nie­ko­niecz­nie prze­kła­da­ją się na decy­zje finan­so­we, któ­re mogły­by pomóc choć­by w ochro­nie oszczęd­no­ści przed wpły­wem rosną­cej infla­cji. Takie dzia­ła­nia podej­mu­je jedy­nie część Polaków. To sygnał dla ban­ków, orga­ni­za­cji i insty­tu­cji zaj­mu­ją­cych się edu­ka­cją eko­no­micz­ną, któ­ra powin­na się zaczy­nać od naj­młod­szych lat” – pod­su­mo­wu­je Piotr Kalisz, Główny Ekonomista Citi Handlowy

Badanie zosta­ło zre­ali­zo­wa­ne we współ­pra­cy mery­to­rycz­nej z Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Badanie jest ele­men­tem Programu Rozwoju Przedsiębiorczości reali­zo­wa­ne­go, przez Fundację Think! w part­ner­stwie mery­to­rycz­nym z Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga dzię­ki środ­kom Citi Foundation. Próba repre­zen­ta­tyw­na doro­słych Polaków Wiek: 18–81 lat N=1101 osób