Rusza trzecia edycja Nagrody Korczaka, przyznawanej osobom i instytucjom działających na rzecz praw dzieci i młodzieży

 Znamy już harmono­gram tego­rocz­nej Nagrody Korczaka orga­ni­zo­wa­nej przez Uczelnię Korczaka w Warszawie i wrę­cza­nej oso­bom i insty­tu­cjom, któ­re dba­ją o wzmac­nia­nie praw dzie­ci i mło­dzie­ży, dzia­ła­jąc w edu­ka­cji, sys­te­mie zdro­wia i opie­ki spo­łecz­nej, orga­ni­za­cjach poza­rzą­do­wych i lokal­nych spo­łecz­no­ściach. Kryształowe ser­ca, któ­re są sym­bo­lem Nagrody tra­fią w ręce lau­re­atów 17 maja w Muzeum Polin w Warszawie. Kandydatki i kan­dy­da­tów do Nagrody moż­na zgła­szać do 10 kwietnia. 

Nagroda jest przy­zna­wa­na od 2022 r. przez Kapitułę, powo­ła­ną przez Uczelnię Korczaka – Akademię Nauk Stosowanych, jed­ną z naj­star­szych uczel­ni nie­pu­blicz­nych w Polsce. Jej misją jest pro­mo­wa­nie idei Janusza Korczaka oraz wspie­ra­nie zmian poprzez nagra­dza­nie insty­tu­cji i osób, któ­re kie­ru­ją się war­to­ścia­mi kor­cza­kow­ski­mi, two­rzą nowo­cze­sne i odważ­ne roz­wią­za­nia edu­ka­cyj­ne, wzmac­nia­ją pod­mio­to­wość i pra­wa dziec­ka, wspie­ra­ją dzie­ci i rodzi­ny w trud­nych sytu­acjach lub two­rzą śro­do­wi­ska przy­ja­zne szczę­śli­we­mu dzieciństwu.

- „Stworzyliśmy Nagrodę, bo widzi­my, jak wie­le jest w całej Polsce osób peł­nych pasji
i wyobraź­ni, któ­re wyko­nu­ją olbrzy­mią pra­cę, by zmie­niać szko­ły i edu­ka­cję, wzmac­niać pod­mio­to­wość dzie­ci i mło­dzie­ży, wspie­rać ich na róż­ne spo­so­by. Ta Nagroda jest dla nich – ludzi, któ­rzy dzia­ła­ją jak Korczak. Ich dzia­ła­nia zmie­nia­ją rze­czy­wi­stość na ska­lę krajową
i lokal­ną, two­rząc w lokal­nych spo­łecz­no­ściach „krę­gi wspar­cia”. Takich kan­dy­da­tów poszu­ku­je­my
” – mówi dr Joanna Lizut, pro­rek­tor Uczelni Korczaka.

 

Nagrody Korczaka są przy­zna­wa­ne w trzech kate­go­riach: (1) dla osób o szcze­gól­nym dorob­ku w pra­cy na rzecz dzie­ci i mło­dzie­ży oraz bada­czy i popu­la­ry­za­to­rów dzie­dzic­twa Janusza Korczaka, (2) dla orga­ni­za­cji i insty­tu­cji kie­ru­ją­cych się war­to­ścia­mi korczakowskimi,
(3) dla lide­rów zmian w edu­ka­cji i życiu spo­łecz­nym, któ­rzy sto­su­ją idee Janusza Korczaka w praktyce.

- „Poszukujemy dziś recept na to, jak uzdro­wić sys­tem edu­ka­cji, odpo­wie­dzieć na wyzwa­nia poja­wia­ją­ce się w obsza­rze wycho­wa­nia i edu­ka­cji dzie­ci i mło­dzie­ży. Jestem prze­ko­na­na, że wie­le odpo­wie­dzi znaj­dzie­my u Korczaka. W jego ide­ach oraz w dzia­ła­niach ludzi, któ­rzy myślą i dzia­ła­ją jak on znaj­dzie­my odpo­wiedź, co nale­ży robić – pod­kre­śla prof. Barbara Smolińska-Theiss, Przewodnicząca Kapituły Nagrody.

W skład Kapituły wcho­dzi ponad 40 osób, repre­zen­tu­ją­cych śro­do­wi­ska nauko­we, społeczne
i eks­perc­kie, a tak­że prak­ty­cy edu­ka­cji. Kandydatów do Nagrody mogą zgła­szać oso­by fizycz­ne i insty­tu­cje. Nagrody zosta­ną wrę­czo­ne pod­czas Gali w Muzeum Polin w Warszawie 17 maja 2024 r. Patronat nad Galą Nagrody Korczaka obję­li Marszałek Sejmu RP, Marszałek Senatu RP, Rzecznik Praw Dziecka, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Prezydent m.st. Warszawy oraz „Głos Nauczycielski”. Współorganziatorem Nagrody jest Międzynarodowe Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka.

O naj­waż­niej­szych wyzwa­niach spo­łecz­nych zwią­za­nych z potrze­ba­mi dzie­ci i mło­dzie­ży mówi­li pod­czas inau­gu­ra­cji trze­ciej edy­cji Nagrody jej lau­re­aci w poprzed­nich edycjach.
Według dr Konrada Ciesiołkiewicza, pre­ze­sa Fundacji Orange, auto­ra wie­lu akcji spo­łecz­nych na rzecz dzie­ci i mło­dzie­ży, lau­re­ata Nagrody Korczaka w ubie­głym roku, „jed­nym z istot­nych wyzwań jest kul­tu­ra prze­mo­cy i doświad­cze­nia krzyw­dze­nia przez mło­dych ludzi – zwłaszcza
w cyber­prze­strze­ni”.
Obraz wyła­nia­ją­cy się z ostat­nich badań reno­mo­wa­nych ośrod­ków, w tym takich jak NASK i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę wska­zu­je na rosną­cy zakres i natę­że­nie tych zja­wisk. Dlatego potrzeb­ne są mode­le kom­pe­ten­cyj­ne prze­ciw­dzia­ła­nia prze­mo­cy, wzmac­nia­nia dobro­sta­nu, rela­cji oraz budo­wa­nia spo­łecz­ne­go zaufa­nia, a tak­że roz­wój psy­cho­lo­gii środowiskowej.

Na zde­fi­nio­wa­ne już dobrze pro­ble­my psy­chicz­ne dzie­ci i mło­dzie­ży oraz wyzwa­nia związane
z rów­no­ścią wska­zał Dominik Kuc, akty­wi­sta z Fundacji GrowthSpace, edu­ka­tor spo­łecz­ny wyróż­nio­ny m.in. za akcję Ranking Szkół Przyjaznych LGBT. „Badania wska­zu­ją, że mamy
do czy­nie­nia z olbrzy­mim wyzwa­niem, na któ­re odpo­wie­dzią powin­ny być kon­kret­ne dzia­ła­nia zwięk­sza­ją­ce wspar­cie dzie­ci i mło­dzie­ży. Niepokojące są rów­nież sta­tyst­ki doty­czą­ce prób samo­bój­czych, w tym uda­nych. Musimy pil­nie dzia­łać, by zwięk­szyć dostęp­ność opieki
i wspar­cia” –
pod­kre­ślił.

Według Jakuba Tylmana, peda­go­ga, tera­peu­ty wyróż­nio­ne­go w pierw­szej edy­cji nagro­dy m.in. za akcję „Szkoła bez prac domo­wych”, „szko­ła powin­na zmie­nić filo­zo­fię dzia­ła­nia i dostrze­gać w uczniach indy­wi­du­al­nych ludzi, z któ­rych każ­dy jest inny, ma inne talen­ty, i roz­wi­ja się w inny spo­sób – potrze­bu­je­my nauczy­cie­li, któ­rzy potra­fią prze­ko­ny­wać uczniów, że są naj­lep­szą wer­sją samych sie­bie, a nie moty­wu­ją ich do wyści­gu o cele sta­wia­ne przez innych”. Kluczem jest tu kor­cza­kow­skie podej­ście opar­te na sza­cun­ku i god­no­ści, któ­re wpro­wa­dza już wie­lu pedagogów.

- „Uważamy, że bar­dzo potrzeb­ne są dziś dzia­ła­nia sys­te­mo­we, w tym kra­jo­wa stra­te­gia na rzecz dzie­ci i mło­dzie­ży, bo potrze­by naj­młod­sze­go poko­le­nia powin­ny zna­leźć się w cen­trum spo­łecz­nej uwa­gi. Ale wie­le rze­czy już dzie­je się w lokal­nych spo­łecz­no­ściach, dzię­ki wspa­nia­łym oso­bom, któ­re reali­zu­ją kon­kret­ne pro­jek­ty i dzia­ła­nia. Potrzebne jest tak­że sie­cio­wa­nie i wzmac­nia­nie takich ludzi i śro­do­wisk. Zachęcamy do zgła­sza­nia do Nagrody takich kan­dy­da­tów” – pod­kre­ślił Paweł Rabiej, peł­no­moc­nik w Uczelni Korczaka, czło­nek Prezydium Kapituły Nagrody.

Więcej infor­ma­cji o Nagrodzie Korczaka: https://uczelniakorczaka.pl/nagroda-korczaka/

WIĘCEJ INFORMACJI I KONTAKT:

Karina Grygielska
Agencja FaceIT
tel. +48 510 139 575