Codzienne oszczędzanie i smart shopping a benefity pracownicze

Rosnąca rola dodat­ko­wych świad­czeń, któ­rą otrzy­mu­ją pra­cow­ni­cy oraz wzrost sprze­da­ży e‑commerce spo­wo­do­wa­ły wpro­wa­dze­nie nowych narzę­dzi moty­wa­cyj­nych. Istotną rolę ode­gra­ła rów­nież idea smart shop­pin­gu, któ­ra sta­ła się bar­dzo bli­ska Polakom. Kupony raba­to­we dostęp­ne w pakie­cie z pro­duk­ta­mi Sodexo to atrak­cyj­na odpo­wiedź na potrze­by kon­su­men­tów, któ­rzy pra­gną zaosz­czę­dzić na codzien­nych zakupach.

Oszczędności na wycią­gnię­cie ręki

Blisko 70% Polaków otrzy­mu­je w swo­jej pra­cy przy­naj­mniej jed­no świad­cze­nie poza­pła­co­we. Tak wyni­ka z rapor­tu Pracuj.pl “Benefity ocza­mi pra­cow­ni­ków”. Benefity, któ­re pra­cow­ni­cy cenią naj­bar­dziej, to nie­wąt­pli­wie te, któ­re pozwa­la­ją zaosz­czę­dzić pie­nią­dze. Narzędzie, któ­re słu­ży do zabez­pie­cze­nia domo­we­go budże­tu przed nad­szarp­nię­ciem port­fe­la, sta­no­wią kupo­ny raba­to­we do wyko­rzy­sta­nia w róż­nych rodza­jach skle­pów. Oferta jest bar­dzo róż­no­rod­na. Istotne jest, by pamię­tać, że na zaku­py arty­ku­łów spo­żyw­czych, róż­no­rod­nych usług, nawet komu­ni­ka­cyj­nych czy kur­su nauki języ­ka obce­go może przy­słu­gi­wać atrak­cyj­na zniżka.

Sprytne zaku­py

Jak przed­sta­wia naj­now­szy raport „Raport o E‑commerce w Polsce” przy­go­to­wa­ny przez Gemius Polska, aż 73% pol­skich inter­nau­tów dekla­ru­je, że korzy­sta z zaku­pów onli­ne. Kupujemy przez inter­net coraz czę­ściej, do cze­go zmu­si­ła nas mię­dzy inny­mi pan­de­mia. Na ten wynik skła­da się rów­nież popu­lar­na idea smart shop­pin­gu. Jak wyni­ka z rapor­tu GfK Polonia przy­go­to­wa­ne­go dla por­ta­lu Zafinansowani.pl, 48% Polaków dekla­ru­je robie­nie „spryt­nych zakupów”. 

Polacy zna­ją dosko­na­le ideę smart shop­pin­gu, dla­te­go obser­wu­je­my duże zain­te­re­so­wa­nie ksią­żecz­ką raba­to­wą doda­wa­ną w ramach róż­nych pakie­tów Sodexo. We współ­pra­cy z naszy­mi kon­tra­hen­ta­mi dwa razy w roku przy­go­to­wu­je­my raba­ty szy­te na mia­rę. Zaletą naszych kupo­nów jest ich dostęp­ność. Nie są to krót­ko­ter­mi­no­we pro­mo­cje. Kupujący ma dłu­gi czas, by roz­wa­żyć zakup bez pre­sji cza­su – mówi Karolina Karolczak, Dyrektor ds. Zakupów i Współpracy z Partnerami, Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Kupony raba­to­we doda­wa­ne są bene­fi­cjen­tom w ramach pakie­tów ofe­ro­wa­nych przez Sodexo. Ponadto, na plat­for­mie inter­ne­to­wej Sodexo Friends ist­nie­je moż­li­wość sko­rzy­sta­nia z pro­mo­cji dla nie­za­re­je­stro­wa­nych użyt­kow­ni­ków. Zainteresowani do wybo­ru mają wie­le atrak­cyj­nych zni­żek na pro­duk­ty oraz usłu­gi zna­nych oraz cenio­nych marek.

 

 

 

 

 

Trendy na rynku pracy 2021 w obszarze rekrutacji stałych

Pandemia COVID-19 wywo­ła­ła glo­bal­ny kry­zys i spo­wo­do­wa­ła zna­czą­ce zmia­ny na ryn­ku pra­cy, czę­sto bar­dzo nagłe. Na czym pole­ga­ły i jak wpły­ną na obszar HR w 2021 mówi Katarzyna Leśniewska, p.o. dyrek­to­ra rekru­ta­cji z LeasingTeam Professional.

2020 – trud­ny rok dla pra­co­daw­ców i pracowników

W 2020 roku zmien­ne zapo­trze­bo­wa­nia na kon­kret­ne usłu­gi czy pro­duk­ty oraz licz­ne obostrze­nia zwią­za­ne z Covid-19 spo­wo­do­wa­ły w fir­mach wery­fi­ka­cję pla­nów rekru­ta­cyj­nych i wstrzy­ma­nie lub rezy­gna­cję z dużej czę­ści toczą­cych się pro­ce­sów. Z dru­giej stro­ny przed­się­bior­stwa zmu­szo­ne były ogra­ni­czać kosz­ty sta­łe, cze­go skut­kiem były zwol­nie­nia pra­cow­ni­ków. Szczególnie ucier­pia­ła bran­ża eventowa/rozrywkowa, auto­mo­ti­ve oraz tury­sty­ka. W trud­nej sytu­acji zna­la­zły się tak­że zakła­dy pro­duk­cyj­ne, na któ­rych zmia­ny na ryn­ku zby­tu wywo­ła­ne pan­de­mią oraz rygor sani­tar­ny wymu­si­ły ogra­ni­cze­nie a nawet wstrzy­ma­nie produkcji .

Działy HR sta­nę­ły przed ogrom­nym wyzwa­niem nowej orga­ni­za­cji pra­cy w sys­te­mie rota­cyj­nym i/lub zdal­nym. Wymagało to nie tyl­ko zaopa­trze­nia pra­cow­ni­ków w sprzęt czy opro­gra­mo­wa­nie, ale rów­nież zor­ga­ni­zo­wa­nia codzien­nej pra­cy – usta­le­nia sys­te­mu wery­fi­ka­cji wyko­ny­wa­nych zadań, spo­so­bów komu­ni­ka­cji, pro­wa­dze­nia dzia­łań rekru­ta­cyj­nych czy wdra­ża­nia nowych pra­cow­ni­ków (onbo­ar­ding onli­ne). Zmiana sys­te­mu komu­ni­ka­cji i przej­ście na for­mę onli­ne wyma­ga­ło dużej ela­stycz­no­ści, co oczy­wi­ście prze­ło­ży­ło się na wie­le wyzwań zarów­no w obsza­rze rekru­ta­cji, jak i codzien­ne­go, bie­żą­ce­go funk­cjo­no­wa­nia przed­się­biorstw. Choć nie było to łatwe zada­nie, oka­zu­je się, że zmia­ny wymu­szo­ne pan­de­mią mają rów­nież pozy­tyw­ny wymiar i moc­no wpły­ną na rynek pra­cy w 2021 roku.

Poprzedni rok poka­zał pra­co­daw­com, że pra­ca zdal­na spraw­dza się bar­dzo dobrze. Z naszych obser­wa­cji i roz­mów z klien­ta­mi wyni­ka, że ogra­ni­cze­nie dojaz­dów do biur i zakła­dów, ela­stycz­ne godzi­ny pra­cy, czy też wpro­wa­dze­nie efek­tyw­nych narzę­dzi do pra­cy onli­ne spo­wo­do­wa­ły wzrost wydaj­no­ści pra­cow­ni­ków o nawet kil­ka­dzie­siąt procent.

 Trendy dłu­go­ter­mi­no­we na 2021 rok

Hybrydyzacja

Nadchodzący rok będzie z pew­no­ścią cza­sem pra­cy w mode­lu hybry­do­wym, moc­no ukie­run­ko­wa­nym na połą­cze­nie wyko­ny­wa­nia obo­wiąz­ków z domu i w sie­dzi­bie fir­my.. Hybrydyzacja pra­cy spo­wo­du­je  zmia­ny i ulep­sze­nia w zakre­sie narzę­dzi cyfro­wych wyko­rzy­sty­wa­nych do codzien­nej pra­cy, szcze­gól­nie zdal­nej, wspar­cie komu­ni­ka­cji, dzia­łań rekru­ta­cyj­nych i onbo­ar­din­gu online.

Elastyczność

To z pew­no­ścią ele­ment, któ­ry fir­my dosko­na­le prze­ćwi­czy­ły w 2020 roku. Rok 2021 będzie cza­sem doszli­fo­wy­wa­nia tej umie­jęt­no­ści. Pracownicy będą nadal łączyć życie zawo­do­we z pry­wat­nym, dzie­ląc wspól­ną prze­strzeń (home offi­ce) z inny­mi domow­ni­ka­mi. Większa otwar­tość firm na ela­stycz­ne uło­że­nie cza­su pra­cy, duża mobil­ność sta­no­wisk pra­cy, coraz częst­sze zatrud­nie­nia w ramach pra­cy tym­cza­so­wej i współ­pra­ca onli­ne będą wciąż klu­czo­wy­mi obsza­ra­mi wpły­wa­ją­cy­mi na rynek pracy.

Rynek pra­cow­ni­ka?

Rynek pra­cow­ni­ka, któ­ry obser­wo­wa­li­śmy przez dłuż­szy czas zde­cy­do­wa­nie wyha­mo­wał w 2020 roku i ten­den­cja ta będzie widocz­na rów­nież w naj­bliż­szych kilku-kilkunastu mie­sią­cach. Wbrew pozo­rom powo­dem nie jest wyłącz­nie mniej­sza licz­ba ofert pra­cy i zwol­nie­nia spo­wo­do­wa­ne pan­de­mią, ale rów­nież samo podej­ście pra­cow­ni­ków. Od II kwar­ta­łu 2020 roku wśród kan­dy­da­tów bier­nych (nie szu­ka­ją­cych aktyw­nie pra­cy) zauwa­żal­na jest pew­na oba­wa, wręcz nie­chęć do zmia­ny miej­sca zatrud­nie­nia. Brak sta­bil­no­ści na ryn­ku obu­dził wśród poten­cjal­nych kan­dy­da­tów ogrom­ną ostroż­ność, co obser­wu­je­my codzien­nie pod­czas dzia­łań headhun­ter­skich. W trak­cie roz­mów rekru­ta­cyj­nych czę­sto sły­szy­my pyta­nia o kon­dy­cję finan­so­wą fir­my, jej sta­bil­ność, pla­ny na przy­szłość, moż­li­wość pra­cy zdal­nej czy ogól­ne podej­ście do pra­cow­ni­ków  w nowej sytu­acji. Obserwujemy, że zde­cy­do­wa­nie mniej­sza licz­ba osób decy­du­je się na zmia­nę pra­cy, co czy­ni headhun­ting jesz­cze bar­dziej wyma­ga­ją­cą usłu­gą. Wielu pra­cow­ni­ków nie będzie ryzy­ko­wać tak chęt­nie, jak we wcze­śniej­szych latach.

Bezrobocie i pro­gno­zy zatrudnienia 

Bezrobocie w Polsce utrzy­mu­je się na sta­bil­nym pozio­mie, a pen­sje choć zde­cy­do­wa­nie wol­niej, nadal rosną w nie­któ­rych sek­to­rach gospo­dar­ki. Dobry, wyspe­cja­li­zo­wa­ny pra­cow­nik jest war­to­ścią samą w sobie i w 2021 roku będzie mógł liczyć na wie­le atrak­cyj­nych ofert.

Konfederacja Lewiatan sza­cu­je, że w 2021 roku sto­pa bez­ro­bo­cia praw­do­po­dob­nie wzro­śnie do pozio­mu zakła­da­ne­go wcze­śniej przez rząd na gru­dzień 2020 roku, czy­li do oko­ło 7,3–7,5 proc. Z kolei prze­cięt­ne wyna­gro­dze­nie w sek­to­rze przed­się­biorstw będzie w 2021 roku wyż­sze o oko­ło 6 proc. Możemy też spo­dzie­wać kon­ty­nu­acji zwol­nień w sek­to­rach naj­moc­niej dotknię­tych skut­ka­mi pan­de­mii – zarów­no przez admi­ni­stra­cyj­ne obostrze­nia, jak i zmia­nę zacho­wań kon­su­menc­kich. Jednocześnie zatrud­nie­nie w przed­się­bior­stwach pro­duk­cyj­nych, logi­sty­ce i trans­por­cie może utrzy­mać się na pozio­mie z począt­ku 2020 r. a nawet wzro­snąć o 4–5 proc. w ska­li roku.

Przeciętne wyna­gro­dze­nie w sek­to­rze przed­się­biorstw wzro­śnie w 2021 roku o oko­ło 6 proc. z uwa­gi na pod­nie­sie­nie pła­cy mini­mal­nej oraz rosną­ce ocze­ki­wa­nia pła­co­we wykwa­li­fi­ko­wa­nych pra­cow­ni­ków. Pierwsze pro­gno­zy na temat zatrud­nie­nia w I kwar­ta­le 2021 roku nie są opty­mi­stycz­ne. Zaledwie 6 pro­cent pra­co­daw­ców chce powięk­szać swo­je zespo­ły, 4 pro­cent nadal myśli o reduk­cjach, a 86 pro­cent zapy­ta­nych firm nie pla­nu­je zmian personalnych.

Są jed­nak bran­że, któ­re mają szan­sę wyjść i wycho­dzą obron­ną ręką z pan­de­mii. Optymistycznie, jeśli cho­dzi o zatrud­nie­nia rysu­je się sek­tor budow­nic­twa, e‑commerce, pro­duk­cja prze­my­sło­wa oraz han­del deta­licz­ny i hur­to­wy, czy też fir­my zwią­za­ne z finan­sa­mi i usłu­ga­mi dla biz­ne­su. Patrząc na pla­ny rekru­ta­cyj­ne na prze­strze­ni ostat­nie­go roku moż­na zauwa­żyć, że cza­sem naj­więk­szej nie­pew­no­ści, okre­sem naj­więk­szych reduk­cji eta­tów był III kwar­tał 2020 roku. Teraz orga­ni­za­cje powo­li się stabilizują.

Są tak­że sek­to­ry i zawo­dy, któ­rych przed­sta­wi­cie­le w cza­sie pan­de­mii są nawet bar­dziej poszu­ki­wa­ni niż mia­ło to miej­sce wcze­śniej. W listo­pa­dzie 2020 r. poja­wi­ło się wię­cej ofert niż rok temu dla ana­li­ty­ków finan­so­wych, spe­cja­li­stów ds. e‑commerce, czy spe­cja­li­stów ds. cyber­bez­pie­czeń­stwa. W uję­ciu rocz­nym widocz­ny jest też wzrost zain­te­re­so­wa­nia zawo­da­mi medycz­ny­mi, któ­rych przed­sta­wi­cie­le są tak waż­ni w wal­ce z dru­gą falą pan­de­mii. Biorąc pod uwa­gę ubie­gły rok, naj­więk­szą sta­bil­ność wyka­za­ła bran­ża IT. Szansę na pra­cę w naj­bliż­szym cza­sie mają pro­gra­mi­ści, spe­cja­li­ści ds. cyber­bez­pie­czeń­stwa oraz admi­ni­stra­to­rzy IT.

 

Wartość „storydoing” a benefity pracownicze

Miniony rok sta­no­wił dla marek prze­słan­kę do zmia­ny ich pozy­cjo­no­wa­nia czy przy­ję­te­go mode­lu biz­ne­so­we­go, ale rów­nież do sys­te­mu moty­wa­cyj­ne­go pra­cow­ni­ków. Na real­ne wspar­cie, czy­li tzw. sto­ry­do­ing, pra­gną liczyć nie tyl­ko kon­su­men­ci, ale rów­nież zatrud­nie­ni. Zmiany w uzna­wa­nych dotych­czas war­to­ściach wpły­nę­ły na pożą­da­ne do tej pory bene­fi­ty pracownicze. 

Pandemia wywo­ła­ła zmia­ny w postrze­ga­niu świad­czeń ofe­ro­wa­nych przez fir­my. Przez zamknię­cie ośrod­ków spor­to­wych czy kul­tu­ry, a tak­że zastą­pie­nie tra­dy­cyj­nych kon­sul­ta­cji lekar­skich e‑wizytą spo­dzie­wa­my się zmia­ny podej­ścia do dotych­cza­so­wych bene­fi­tów. Staliśmy się bar­dziej prag­ma­tycz­ni. Każdy z nas robi zaku­py, a Sodexo Friends daje moż­li­wość zaosz­czę­dza­nia na nich. Pracownicy ocze­ku­ją, że bene­fi­ty będą wspar­ciem ich domo­wych budże­tów – np. dając oszczęd­no­ści na zaku­pach spo­żyw­czych – mówi Karolina Karolczak, Dyrektor ds. Zakupów i Współpracy z Partnerami, Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Sodexo Friends to plat­for­ma gwa­ran­tu­ją­ca oszczęd­no­ści na codzien­nych zaku­pach. Logujący się na niej użyt­kow­ni­cy mogą sko­rzy­stać z raba­tów wybra­nych marek w skle­pach sta­cjo­nar­nych i onli­ne. Benefit w takiej posta­ci to atrak­cyj­ny doda­tek moty­wa­cyj­ny. Mogą z nie­go sko­rzy­stać nie tyl­ko pra­cow­ni­cy, ale rów­nież ich rodzi­na i przy­ja­cie­le. Elastyczność i real­ne oszczę­dza­nie (poży­tecz­ność) to war­to­ści, któ­re według pro­gnoz znaj­du­ją się w zesta­wie­niu tych naj­bar­dziej pożą­da­nych w tym roku.

Według bada­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go przez Hays pra­cow­ni­cy coraz czę­ściej zgła­sza­ją zapo­trze­bo­wa­nie na wzmoc­nie­nie ogól­ne­go dobro­sta­nu. Wzrasta rów­nież świa­do­mość kon­su­men­tów, któ­ra obja­wia się poszu­ki­wa­niem atrak­cyj­nych pro­mo­cji na wyso­kiej jako­ści asor­ty­ment. Rozwiązania pro­po­no­wa­ne przez Sodexo wybra­ło ponad 45 tys. firm z całej Polski, co świad­czy o ogrom­nym zaufa­niu pra­co­daw­ców do sys­te­mu moty­wa­cyj­ne­go przez nie­go oferowanego.

Sodexo Friends to odpo­wiedź na obec­ne potrze­by pra­cow­ni­ków, jak rów­nież pro­po­zy­cja dla firm, któ­re pra­gną zapro­po­no­wać im bene­fit bez dodat­ko­wych kosz­tów i zaan­ga­żo­wa­nia dzia­łu HR. W ramach współ­pra­cy pra­co­daw­ca otrzy­mu­je nie tyl­ko goto­we roz­wią­za­nie w posta­ci dostę­pu do ser­wi­su, ale rów­nież sper­so­na­li­zo­wa­ną komu­ni­ka­cję zapra­sza­ją­cą obda­ro­wa­nych do sko­rzy­sta­nia z wyse­lek­cjo­no­wa­nych pro­mo­cji oraz ofert przy­go­to­wa­nych spe­cjal­nie dla nich.

Dla bene­fi­cjen­tów, któ­rzy pla­nu­ją sko­rzy­stać z ofer­ty Sodexo Friends przy­go­to­wy­wa­ne są atrak­cyj­ne pro­mo­cje we współ­pra­cy ze zna­ny­mi i uzna­ny­mi mar­ka­mi. Różnorodne pakie­ty powin­ny speł­nić ocze­ki­wa­nia naj­bar­dziej wyma­ga­ją­cych kon­su­men­tów. Fani komik­sów mogą sko­rzy­stać ze zniż­ki ‑25% w skle­pie egmont.pl. Ci któ­rzy pla­nu­ją uzu­peł­nić swo­ją gar­de­ro­bę o nowe obu­wie czy odzież z pew­no­ścią z chę­cią sko­rzy­sta­ją z pro­mo­cji do ‑50% w CCC i na  bluestilo.com czy ze zni­żek do ‑70% na distance.pl lub fabrykaoutlet.pl. Natomiast rabat do ‑70% na perfumy.pl na pew­no ucie­szy wszyst­kich, któ­rzy poszu­ku­ją pre­zen­tu na zbli­ża­ją­cy się wiel­ki­mi kro­ka­mi Dzień Kobiet.

 

Bogactwo kobiety zaczyna się w głowie

Stan port­fe­la może odzwier­cie­dlać prze­ję­te sche­ma­ty funk­cjo­no­wa­nia rodzi­ców i spo­so­by gospo­da­ro­wa­nia budże­tem domo­wym. Przyjrzenie się im i zacho­wa­nie tych, któ­re słu­żą dobrej pas­sie, pozwo­li zwięk­szyć stan kon­ta. Błędne prze­ko­na­nia wynie­sio­ne z domu, brak porząd­ku emo­cjo­nal­ne­go oraz nie­wła­ści­we inten­cje to naj­waż­niej­sze czyn­ni­ki odpo­wie­dzial­ne za sto­su­nek do pie­nię­dzy oraz ilość zgro­ma­dzo­nych środ­ków pie­nięż­nych. Jak się ich pozbyć, opo­wia­da Lea M. Pyć-Leszczuk, autor­ka książ­ki „Świadoma Bogini. Jak zdo­być wszyst­ko i być szczęśliwą”. 

Stop sche­ma­tom

Posiadanie satys­fak­cjo­nu­ją­cych środ­ków na kon­cie zale­ży od kil­ku waż­nych kwe­stii, któ­re uwa­run­ko­wa­ne są głę­bo­ko zako­rze­nio­ny­mi uprze­dze­nia­mi zdo­by­ty­mi w dzie­ciń­stwie. Jakie mogą to być sche­ma­ty myślo­we i co jest za nie odpo­wie­dzial­ne? Do bycia boga­tym potrzeb­ny jest ogrom­ny mają­tek – dla­cze­go sta­rać się o wzbo­ga­ce­nie, sko­ro nie­wie­le się posia­da? Bogaci ludzie są źli – a rodzi­ce powin­ni zawsze dawać dobry przy­kład. Kobieta ma zająć się domem i dzieć­mi, karie­rę pozo­sta­wić mężo­wi – typo­wa styg­ma­ty­za­cja kobiet. To tyl­ko kil­ka przy­kła­dów na błęd­ne uprze­dze­nia funk­cjo­nu­ją­ce w życiu nie­jed­nej kobie­ty. Często wyni­ka­ją one z nie­go­spo­dar­no­ści mat­ki, któ­ra jest przy­kła­dem w doro­słym życiu cór­ki. Świadomość kie­ro­wa­nia się zły­mi prze­ko­na­nia­mi pozwa­la pod­jąć pierw­szy krok ku wypra­co­wa­niu odpo­wied­nich zacho­wań w dro­dze ku bogactwu.

Emocjonalny ład

Po upo­ra­niu się z nie­wła­ści­wy­mi uprze­dze­nia­mi waż­ne jest upo­rząd­ko­wa­nie wła­snych emo­cji. Na czym pole­ga porzą­dek emo­cjo­nal­ny w pra­cy zarob­ko­wej? Dla oso­by doj­rza­łej natu­ral­ne jest pra­wo do pra­cy i odpo­czyn­ku, tak­że psy­chicz­ne­go, jak rów­nież sza­cu­nek do nas samych i osób wokół. Stałe dener­wo­wa­nie się na kole­gów z pra­cy, prze­ło­żo­ne­go lub klien­tów nie jest wła­ści­wą dro­gą. Wiązanie z karie­rą i pie­niędz­mi zbyt wie­lu emo­cji to naj­praw­do­po­dob­niej efekt utar­tej per­spek­ty­wy z dzie­ciń­stwa, z któ­rej patrzysz jako dziec­ko z defi­cy­tem tego, cze­go nie dosta­ło od rodzi­ców. W pra­cy poszu­ki­wa­nie tego, cze­go nie doświad­czy­li­śmy w dzie­ciń­stwie, to zamknię­te koło. Za duży­mi zarob­ka­mi nie sto­ją nie­pew­ność czy nie­po­kój, a pozy­tyw­ne motywy.

Znajdź dobry powód

Ważne jest to, jaka inten­cja towa­rzy­szy zara­bia­niu pie­nię­dzy. Jeśli jedy­nie na spła­tę zadłu­żeń i kre­dy­tów czy opła­ty, nie przy­nie­sie odpo­wied­niej moty­wa­cji i zaan­ga­żo­wa­nia. Istotne jest rów­nież wyzna­cze­nie miłe­go sobie celu, marze­nia, któ­re­go zre­ali­zo­wa­nie będzie wyłącz­nie czy­stą przy­jem­no­ścią. Społeczeństwo pra­cu­je, by zara­biać, a przy­sło­wio­wa pra­ca „od pierw­sze­go do pierw­sze­go” nie jest satys­fak­cjo­nu­ją­ca, więc i stan kon­ta nie będzie z regu­ły zado­wa­la­ją­cy. Wyznaczenie przy­jem­ne­go celu to ogrom­ny czyn­nik mobi­li­zu­ją­cy. Jednak okre­śle­nie go może sta­no­wić pro­blem. Wynika on zazwy­czaj z nad­mier­nej kon­tro­li mat­ki, co spra­wia, że cór­ka nie ufa sobie, nie ma kon­tak­tu z wła­sną intu­icją i cze­ka, aż ktoś zade­cy­du­je za nią. Bogata kobie­ta jest pew­na wła­snych prio­ry­te­tów i nie ma wąt­pli­wo­ści co do tego, co ją unieszczęśliwia.

Istnieje jesz­cze wie­le prze­ko­nań oraz spo­so­bów, któ­re uła­twia­ją zara­bia­nie dużych kwot pie­nię­dzy. Znaleźć je moż­na mię­dzy inny­mi w książ­ce „Świadoma Bogini. Jak zdo­być wszyst­ko i być szczę­śli­wą” autor­stwa Lei M. Pyć-Leszczuk. Cenne wska­zów­ki udzie­la rów­nież na swo­im blo­gu swiadomabogini.pl oraz w mediach społecznościowych.

 

Podsumowanie roku 2020 w branży Public Relations

  1. Dlaczego PR? (w rozu­mie­niu dla­cze­go zde­cy­do­wa­li­ście się na PR, a nie inny biznes)

W public rela­tions nie spo­sób się nudzić. Wciąż poja­wia­ją się nowi klien­ci, nowe pro­jek­ty, nie­ustan­nie zmie­nia się oto­cze­nie medial­ne. To pra­ca, któ­ra wyma­ga kre­atyw­no­ści i ją roz­wi­ja. Nieustannie pozna­je się nowych ludzi, zgłę­bia nowe bran­że, posze­rza­jąc swo­je horyzonty.

  1. Najlepsza kam­pa­nia PR 2020?

Liczne tego­rocz­ne kam­pa­nie PR mia­ły koro­na­wi­ru­sa w tle, ale nie każ­da z nich była zręcz­na. Dlatego tym bar­dziej doce­niam bar­dzo uda­ne akcje PR McDonald’s – zarów­no McZestawy Mocy, jak i baj­ki z nowym mora­łem czy­ta­ne przez Annę Dereszowską, któ­re tra­fia­ją zarów­no do doro­słych, jak i do dzie­ci. Marce uda­ło się powie­dzieć o trud­nych spra­wach lek­ko i z pomysłem.

  1. Największa wpad­ka PR 2020?

Łatwo kry­ty­ku­je się innych, ale dzia­ła­jąc w bran­ży PR wie­le lat wie­my, że cza­sem pomi­mo naj­lep­szych chę­ci moż­na popeł­nić błąd. Kluczem jest nie tyle nie­po­peł­nia­nie błę­dów, ile odpo­wied­nie zarzą­dza­nie kry­zy­sem komu­ni­ka­cyj­nym. Brak przy­go­to­wa­nia, pochop­ne, nie­prze­my­śla­ne dzia­ła­nia pro­wa­dzą do jego pogłę­bie­nia, jak np. w przy­pad­ku mar­ki Veclaim i Jessiki Mercedes, któ­rych oświad­cze­nie do mediów zamiast wyja­śnić pro­blem i ostu­dzić emo­cje, jedy­nie pod­grza­ły temat.

  1. Największe wyzwa­nie bran­ży PR w roku 2021?

Promocja marek, któ­re do tej pory korzy­sta­ły głów­nie z tra­dy­cyj­nych narzę­dzi PR, jak even­ty czy kon­fe­ren­cje prasowe.

Dopasowanie dzia­łań influ­en­cer mar­ke­tin­go­wych do aktu­al­nej sytuacji.

Dotarcie do dzien­ni­ka­rzy, z któ­ry­mi nie może­my spo­ty­kać się face-o-face i mimo tego utrzy­my­wa­nie regu­lar­nych, dobrych relacji.