Outsourcing kadrowo-płacowy: sposób na zmniejszenie kosztów i zwiększenie efektywności firm.

Bez obsłu­gi kadrowo-płacowej nie funk­cjo­nu­je żad­na fir­ma. Wbrew pozo­rom, nie jest to pra­ca sche­ma­tycz­na i powta­rzal­na. Liczba i tem­po wpro­wa­dza­nych zmian praw­nych w tym obsza­rze oraz koniecz­ność ich wni­kli­wej ana­li­zy spra­wia­ją, że coraz wię­cej firm woli zle­cić wszyst­kie te zada­nia wyspe­cja­li­zo­wa­nym pod­mio­tom zewnętrznym. 

Payroll to nic inne­go jak pro­ce­sy kadrowo-płacowe w przed­się­bior­stwie, któ­re same w sobie są już dość skom­pli­ko­wa­ne. Na doda­tek, w ostat­nim cza­sie ule­ga­ją one czę­stym zmia­nom legi­sla­cyj­nym, co powo­du­je, że dzia­ły kadrowo-płacowe muszą sta­le reago­wać i dosto­so­wy­wać swo­je dzia­ła­nia do nowych wymo­gów. Wciąż zmie­nia­ją­ce się prze­pi­sy to tak­że wyzwa­nie dla wie­lu wła­ści­cie­li firm.

Konieczność wni­kli­we­go zapo­zna­nia się ze zmia­na­mi doty­czą­cy­mi pra­wa pra­cy i podat­ków wyma­ga poświę­ce­nia dużej ilo­ści cza­su. Niezbędne sta­je się zabez­pie­cze­nie odpo­wied­nich środ­ków finan­so­wych na szko­le­nia zespo­łu i aktu­ali­za­cję sys­te­mów roz­li­cze­nio­wych. W tej sytu­acji coraz czę­ściej fir­my roz­wa­ża­ją prze­ka­za­nie obsłu­gi kadrowo-płacowej zewnętrz­nym ekspertom.

Czym jest payroll?

Coraz wię­cej firm decy­du­je się na pay­roll – czy­li pro­fe­sjo­nal­ny, kom­plek­so­wy out­so­ur­cing pro­ce­sów kadrowo-płacowych. W ten spo­sób fir­my nie tyl­ko pozby­wa­ją się pro­ble­mu zwią­za­ne­go z nadą­ża­niem za zmia­na­mi w prze­pi­sach, ale zysku­ją cią­głość obsłu­gi oraz oszczęd­no­ści finansowe.

Przekazanie obsłu­gi kadr i płac zewnętrz­nym spe­cja­li­stom to rocz­na oszczęd­ność od 10 do 20% wzglę­dem war­to­ści utrzy­ma­nia wła­sne­go dzia­łu kadr i płac –  potwier­dza Tomasz Pawluczuk, Key Account Manager ds. pay­roll w LeasingTeam Group. – Do tego docho­dzi reduk­cja kosz­tów sta­łych. Przykładowo: klient, mając 100 pra­cow­ni­ków do roz­li­cze­nia, pła­ci fir­mie zewnętrz­nej za obsłu­gę tej set­ki. Jeżeli zre­du­ku­je zatrud­nie­nie do 80 osób, to otrzy­ma zmniej­szo­ną FV o 20%. W sytu­acji wewnętrz­ne­go dzia­łu kadr i płac nie ma takiej moż­li­wo­ści. Ponadto, pay­rol­ling eli­mi­nu­je potrze­bę cią­głe­go szko­le­nia pra­cow­ni­ków dzia­łów kadrowo-płacowych i wyni­ka­ją­cych z tego kosz­tów. Do tego docho­dzą oszczęd­no­ści na zaku­pie  opro­gra­mo­wa­nia dla dzia­łu kadr i jego aktu­ali­za­cji. Wszystkimi tymi kwe­stia­mi w pay­rol­lin­gu zaj­mu­je się pod­miot zewnętrz­ny - wyli­cza Tomasz Pawluczuk.

Dzięki pay­ro­lo­wi fir­ma może liczyć na comie­sięcz­ne roz­li­cze­nia pra­cow­ni­ków, kon­tro­lę umów, obsłu­gę zaświad­czeń oraz całej doku­men­ta­cji pra­cow­ni­czej, a tak­że na obli­cza­nie zobo­wią­zań wobec Urzędu Skarbowego i ZUS‑u czy repre­zen­to­wa­nie przed orga­na­mi pań­stwo­wy­mi. To wiel­ka oszczęd­ność cza­su, któ­ry przed­się­bior­ca może prze­zna­czyć na swo­ją klu­czo­wą dzia­łal­ność i reali­za­cję celów stra­te­gicz­nych. Payroll zara­zem chro­ni przed kon­se­kwen­cja­mi nie­umyśl­nych błę­dów popeł­nia­nych przez pra­cow­ni­ków wła­sne­go dzia­łu kadr i płac.

Jak wybrać naj­lep­sze­go dostaw­cę payrollu?

Doświadczenie – to klucz –  mówi Agnieszka Haponik, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w LeasingTeam Group. Warto przyj­rzeć się sys­te­mo­wi z jakie­go korzy­sta usłu­go­daw­ca. W naszym przy­pad­ku jest to Teta – zaawan­so­wa­ne i bez­piecz­ne roz­wią­za­nie, na któ­re­go zakup wie­le firm pro­wa­dzą­cych wła­sny dział kadr i płac nie mogło­by sobie pozwo­lić. To kolej­na zale­ta pay­rol­lin­gu – w ramach usłu­gi fir­ma otrzy­mu­je obsłu­gę bazu­ją­ca na naj­no­wo­cze­śniej­szych sys­te­mach, na któ­re nie musi wyda­wać ani gro­sza. Warto zwró­cić uwa­gę na reko­men­da­cje innych klien­tów – to zawsze potwier­dze­nie wyso­kiej jako­ści usług. 

Wybierając dostaw­cę pay­rol­lu, moż­na też spraw­dzić, czy fir­ma posia­da i udo­stęp­nia klien­tom plat­for­mę do kom­plek­so­wej obsłu­gi i auto­ma­ty­za­cji pro­ce­sów HR. Nowoczesne fir­my bazu­ją na takich narzę­dziach, gdyż wpły­wa to na opty­ma­li­za­cję cza­su pra­cy i wzrost pozio­mu zado­wo­le­nia klien­ta oraz jego pra­cow­ni­ków.  – Wszyscy nasi klien­ci w ramach współ­pra­cy pay­rol­lo­wej otrzy­mu­ją dostęp do naszej autor­skiej plat­for­my TalentPoint – doda­je Agnieszka Haponik. Usprawnia ona prze­pływ pra­cy, auto­ma­tycz­nie łącząc dzia­ły HR, pra­cow­ni­ków, roz­li­cze­nia i umo­wy. Klient zysku­je elek­tro­nicz­ną ewi­den­cję cza­su pra­cy, rapor­ty ana­li­tycz­ne, moż­li­wość gene­ro­wa­nia i pod­pi­sy­wa­nia umów onli­ne. Z kolei pra­cow­ni­cy mają sta­ły dostęp do swo­ich danych, zgła­sza­ją urlo­py za pomo­cą plat­for­my, czy pobie­ra­ją doku­men­ty zwią­za­ne z zatrud­nie­niem itd. Innymi sło­wy, eli­mi­nu­je­my wszel­ką papie­ro­lo­gię zwią­za­ną z kadra­mi i pła­ca­mi i prze­cho­dzi­my do roz­wią­zań w peł­ni cyfro­wych, nie­zwy­kle wydaj­nych i pro­eko­lo­gicz­nych – kon­klu­du­je Agnieszka Haponik z LeasingTeam Group.

 

Zarażaj optymizmem – 5 zasad pozytywnej osobowości

Domowa kwa­ran­tan­na sprzy­ja reflek­sji nad wła­snym życiem. Zastanawiamy się, jak zadbać o swo­je zdro­wie oraz bez­pie­czeń­stwo wła­sne i bli­skich. To rów­nież ide­al­ny czas na zmia­ny w dotych­cza­so­wych nawy­kach. Jak zacho­wać wyso­ki poziom ener­gii do życia, będąc w izo­la­cji? Przede wszyst­kim skup się na sobie, na byciu szczę­śli­wym i dzie­le­niu się rado­ścią z inny­mi. Swoją posta­wą daj przy­kład innym. Oto 5 reguł do wpro­wa­dze­nia od zaraz.

Po lep­szej stro­nie lustra

Pozytywne nasta­wie­nie to punkt wyj­ścia zarów­no dla dobre­go samo­po­czu­cia, jak i pra­wi­dło­wej komu­ni­ka­cji i rela­cji z inny­mi. Nie cho­dzi o to, by dostrze­gać same korzy­ści we wszyst­kim, ponie­waż na gor­sze momen­ty też powin­ni­śmy być przy­go­to­wa­ni i je w peł­ni akcep­to­wać. Co w takim razie może pomóc? Szczery uśmiech i przy­ja­zna posta­wa to naj­prost­szy spo­sób na opty­mizm, któ­ry prze­no­si­my na innych. Warto rów­nież skon­cen­tro­wać się na dzia­ła­niu. Wyznaczenie celów i ich reali­za­cja spra­wia­ją, że nie mamy cza­su na nega­tyw­ne myśli.

Każda oka­zja jest dobra

Martwienie się i narze­ka­nie nigdy nie przy­nio­sły niko­mu korzyst­nych skut­ków. Wręcz prze­ciw­nie. Osoby, któ­re sta­le skar­żą się na wszyst­ko wokół, są odbie­ra­ne jako tok­sycz­ne. Mają pro­ble­my z nawią­zy­wa­niem szcze­rych i dłu­go­trwa­łych rela­cji. Cieszmy się, powo­dy na pew­no się znaj­dą. Wystarczy dobrze się rozej­rzeć. I nie wstydź­my się oka­zy­wać, że coś nam spra­wia przy­jem­ność. Zarażajmy innych naszą radością.

Zdrowo od środka

Na nasze samo­po­czu­cie i ener­gię ma wpływ to, jak się odży­wia­my. Zdrowe i war­to­ścio­we posił­ki wpły­wa­ją pozy­tyw­nie na stan nasze­go cia­ła i umy­słu. Ograniczmy fast foody do mini­mum. Przez nie jeste­śmy apa­tycz­ni i bar­dziej podat­ni na róż­ne scho­rze­nia. Nie zapo­mi­naj­my o świe­żych suro­wych warzy­wach, biał­kach i dobrych tłusz­czach oraz wodzie. Nasz orga­nizm będzie wdzięcz­ny rów­nież za zre­zy­gno­wa­nie z wszel­kich używek.

Ruch zawsze i wszędzie

Aktywność fizycz­na nie tyl­ko korzyst­nie wpły­wa na naszą figurę.

Poranne ćwi­cze­nia moim zda­niem dają wię­cej ener­gii i chę­ci do reali­za­cji posta­wio­nych sobie zadań. Takie pobu­dze­nie orga­ni­zmu ma same plu­sy. Mimo że nie mogę uczest­ni­czyć w tre­nin­gach, sta­ram się codzien­nie ćwi­czyć w domu. Każdy z nas powi­nien wyko­ny­wać jakie­goś rodza­ju aktyw­ność, ponie­waż ma to pozy­tyw­ny wpływ nie tyl­ko na kon­dy­cję fizycz­ną, ale rów­nież psy­chicz­ną – mówi Kacper Piechocki, libe­ro PGE Skry Bełchatów.

Dobre wie­ści

Zamiast cią­gle śle­dzić złe wie­ści, dostar­czaj­my sobie daw­kę pozy­tyw­nych infor­ma­cji. Ulubiony serial, dobry film przy­da się pod­czas odpo­czyn­ku, ale nie zapo­mi­naj­my o war­to­ścio­wych źró­dłach wie­dzy, któ­re pomo­gą nam m.in. zadbać o roz­wój oso­bi­sty, nauczyć się nowe­go języ­ka czy dostar­czyć przy­dat­nych infor­ma­cji potrzeb­nych w pra­cy zawo­do­wej. Bądźmy otwar­ci na wie­dzę, któ­ra przy­da nam się w przy­szło­ści, w cza­sach po koronawirusie.

 

Premiera marki odzieżowej Anna Lund

W pierw­szej kolek­cji nowej mar­ki Anna Lund zna­la­zły się wygod­ne, uszyte
z naj­wyż­szej jako­ści tka­nin ubra­nia w neu­tral­nych kolo­rach lub deli­kat­nych, kwia­to­wych wzo­rach. Zgodnie z ideą mar­ki odzież speł­nia ocze­ki­wa­nia kobiet, dla któ­rych waż­ny jest styl, kom­fort nosze­nia i ponad­cza­so­we fasony.

Marzenie zało­ży­ciel­ki Anny Lund o kap­suł­ko­wej gar­de­ro­bie z wygod­ny­mi, kobie­cy­mi ubra­nia­mi ziści­ło się w for­mie autor­skiej mar­ki ubrań. Jej debiut poprze­dzo­ny był mie­sią­ca­mi inten­syw­nych przy­go­to­wań. Przy kon­struk­cjach pra­co­wa­li spe­cja­li­ści i doświad­czo­ne kraw­co­we. Każdy model był przy­mie­rza­ny przez zało­ży­ciel­kę mar­ki i spraw­dza­ny pod kątem usta­lo­nych przez nią stan­dar­dów. Ubrania powin­ny trzy­mać odpo­wied­ni fason, któ­ry nie zmie­ni się po wie­lu pra­niach. Mają słu­żyć lata­mi, dla­te­go zosta­ły zasto­so­wa­ne nie tyl­ko dobrej jako­ści mate­ria­ły, ale rów­nież kla­sycz­ne kro­je, któ­re nie wycho­dzą nigdy z mody. Nowa mar­ka do per­fek­cji opa­no­wa­ła balans mię­dzy modo­wym szny­tem a wygo­dą noszenia.

- Zależy mi, by każ­dy model z kolek­cji mógł słu­żyć lata­mi. Rozmawiam z kon­struk­to­ra­mi i wspól­nie zasta­na­wia­my się jakie lep­sze roz­wią­za­nia może­my zasto­so­wać. Liczy się dla mnie nie tyl­ko efekt wizu­al­ny. Moje ubra­nia muszą być wygod­ne – mówi Anna Lund, zało­ży­ciel­ka mar­ki – Jeżeli mia­ła­bym opi­sać nasze ubra­nia, uży­ła­bym czte­rech słów: mini­ma­lizm, ponad­cza­so­wość, kobie­cość i komfort.

W ofer­cie Anny Lund znaj­dzie­my kobie­ce ubra­nia o kla­sycz­nych faso­nach. Królują neu­tral­ne kolo­ry, ale nie zabra­kło inten­syw­nych barw dla kobiet, któ­re lubią się wyróż­niać, np. inten­syw­ny róż czy limon­ka. Na szcze­gól­ną uwa­gę zasłu­gu­ją pięk­ne, kobie­ce sukien­ki o róż­nych dłu­go­ściach, któ­re dopa­so­wu­ją się ide­al­nie do syl­wet­ki oraz ele­ganc­kie koszu­le. Sprawdzą się na róż­ne oka­zje – do pra­cy, na ele­ganc­kie spo­tka­nie czy let­ni lunch z przyjaciółką.

Dla wła­ści­cie­li mar­ki istot­na jest kwe­stia ety­ki w modzie. Kolekcja szy­ta jest w Polsce. Skrawki mate­ria­łów wyko­rzy­sty­wa­ne są w szko­le kra­wiec­kiej oraz prze­zna­czo­ne są na pro­duk­cję fro­tek do włosów.

Anna Lund jest Szwedką. Jej rodzi­ce są emi­gran­ta­mi z Polski, stąd jej zna­jo­mość języ­ka i przy­wią­za­nie do Polski. Mówi płyn­nie w języ­ku pol­skim i od dziec­ka regu­lar­nie odwie­dza ojczy­znę swo­ich rodziców.

Oferta mar­ki dostęp­na jest od 15 lip­ca 2022 r. na: https://anna-lund.com/

 

Apel o niższą cenę drewna opałowego

Ogólnopolskie Stowarzyszenie „Kominki i Piece” wysto­so­wa­ło pety­cję do Rządu RP w spra­wie obni­że­nia staw­ki VAT na drew­no opa­ło­we. Obecnie jest ono obję­te podat­kiem VAT w wyso­ko­ści 23% (PKWiU 02.20.14.0 i 02.20.15.0) i sta­no­wi naj­dro­żej opo­dat­ko­wa­ne pali­wo, któ­re pocho­dzi z zaso­bów natu­ral­nych. Zerowa staw­ka VAT na drew­no opa­ło­we ma być ulgą w cza­sach nie­pew­no­ści ener­ge­tycz­nej i wyso­kich cen innych nośni­ków energii.

Drewno jest rodzi­mym i ogól­no­do­stęp­nym odna­wial­nym źró­dłem ener­gii. Tymczasem gaz, któ­ry jest w więk­szo­ści impor­to­wa­ny i jest pali­wem kopal­nym, obję­ty jest staw­ką VAT 0%. Energia elek­trycz­na, któ­ra w naszych warun­kach powsta­je głów­nie ze spa­la­nia paliw kopal­nych, obję­ta jest staw­ką VAT 5%. Jak wska­zu­ją pomy­sło­daw­cy pety­cji, w tej sytu­acji 23% staw­ki VAT na drew­no jest nie­pro­por­cjo­nal­nie wyso­ka i niczym nieuzasadniona.

- Promowanie paliw kopal­nych, przy jed­no­cze­snej dys­kry­mi­na­cji odna­wial­ne­go źró­dła ener­gii jakim jest drew­no, naru­sza zasa­dę spra­wie­dli­wo­ści spo­łecz­nej i uczci­we­go trak­to­wa­nia oby­wa­te­li. Drewno opa­ło­we sta­no­wi koło ratun­ko­we, szcze­gól­nie dla naj­uboż­szych oby­wa­te­li, dla któ­rych jest jedy­ną osią­gal­ną alter­na­ty­wą. Ostatniej zimy w wie­lu miej­scach docho­dzi­ło do kil­ku­dnio­wych przerw w dosta­wach ener­gii elek­trycz­nej na sku­tek nie­przy­chyl­nej pogo­dy. Wówczas źró­dła cie­pła wyko­rzy­stu­ją­ce ten rodzaj ener­gii nie były w sta­nie speł­niać swo­jej funk­cji. Zdaliśmy sobie spra­wę, że komin­ki i pie­ce spa­la­ją­ce drew­no sta­no­wią zabez­pie­cze­nie naszych domów na wypa­dek prze­rwa­nia prze­sy­łu prą­du – mówi Piotr Batura z Grupy Drewno Pozytywna Energia.

Zmniejszenie staw­ki VAT na drew­no opa­ło­we pozwo­li Polakom stwo­rzyć maga­zyn bez­piecz­nej, nie­za­leż­nej ener­gii na wypa­dek dłu­go­trwa­łych przerw w dosta­wie prą­du. Petycja w tej spra­wie ma rów­nież na celu przy­czy­nić się do pro­mo­wa­nia go jako odna­wial­ne­go źró­dła ener­gii i zwięk­sze­nia jego udzia­łu w mik­sie energetycznym.

- Wprowadzane w ostat­nich latach uchwa­ły anty­smo­go­we nało­ży­ły na oby­wa­te­li obo­wią­zek eli­mi­na­cji prze­sta­rza­łych, nie­eko­lo­gicz­nych pale­nisk spa­la­ją­cych drew­no. Udało się uru­cho­mić wiel­ki pro­ces zamia­ny sta­rych komin­ków i pie­ców na nowo­cze­sne, nisko­emi­syj­ne urzą­dze­nia speł­nia­ją­ce unij­ne nor­my Ekoprojektu. Teraz musi­my zadbać o powszech­ną dostęp­ność drew­na opa­ło­we­go do tych pale­nisk – doda­je Piotr Batura.

Po zebra­niu pod­pi­sów pety­cja zosta­nie skie­ro­wa­na do Premiera, Prezydenta oraz do wła­ści­wych ministerstw.

MNK Partners inwestuje poza aglomeracją warszawską

MNK Partners inwe­stu­je poza aglo­me­ra­cją warszawską

MNK Partners, fran­cu­ska, nie­za­leż­na fir­ma zarzą­dza­ją­ca akty­wa­mi, spe­cja­li­zu­ją­ca się w ogól­no­eu­ro­pej­skich inwe­sty­cjach w nie­ru­cho­mo­ści o wyso­kim poten­cja­le war­to­ści, ogła­sza naby­cie w imie­niu swo­je­go fun­du­szu Polska FPS by MNK kolej­ne­go obiek­tu w Polsce. Po raz pierw­szy trans­ak­cja doty­czy nie­ru­cho­mo­ści poza aglo­me­ra­cją war­szaw­ską. Do port­fe­la MNK Partners dołą­czył park han­dlo­wy w Dobrym Mieście w woje­wódz­twie warmińsko-mazurskim.

Park han­dlo­wy w Dobrym Mieście poło­żo­ny jest przy dro­dze woje­wódz­kiej DW 593, w cen­tral­nej loka­li­za­cji mię­dzy uli­ca­mi Fabryczną i Zwycięstwa. Łączna powierzch­nia użyt­ko­wa wyno­si 2 200 mkw. Warto zwró­cić uwa­gę na fakt, że jest w 100 proc. wyna­ję­ty na dłu­gie umo­wy naj­mu. Wśród najem­ców znaj­du­ją się zna­ne sie­ci han­dlo­we, m.in. KIK, Rossman, Pepco, Martes Sport. Na tere­nie inwe­sty­cji dostęp­ny jest rów­nież par­king na ponad 50 pojazdów.

«Retail par­ki to obiek­ty, któ­re sta­no­wią atrak­cyj­ną kla­sę nie­ru­cho­mo­ści. Są odpor­ne na zawi­ro­wa­nia ryn­ku, zwłasz­cza gdy sta­no­wią cen­tra handlowo-usługowe w mniej­szych, regio­nal­nych mia­stach. Ich zna­cze­nie sta­le rośnie na mapie nie­ru­cho­mo­ści kome­ry­cj­nych. Cieszymy się, że obiekt par­ku han­dlo­we­go w Dobrym Mieście stał się czę­ścią nasze­go port­fe­la.» mówi Małgorzata Cieślak-Belgy, dyrek­tor inwe­sty­cyj­ny MNK Partners.

Nabyty przez MNK Partners reta­il park jest pro­jek­tem inwe­sty­cyj­nym Grupy RWS Investment. To pierw­szy tak nowo­cze­sny park han­dlo­wy w mie­ście liczą­cym ponad 11 tys. miesz­kań­ców. Na ponad pół roku przed odda­niem do użyt­ko­wa­nia, obiekt został sko­mer­cja­li­zo­wa­ny w 100 proc.

O MNK Partners

Grupa MNK Partners, z sie­dzi­bą w Paryżu, Luksemburgu i Warszawie, jest fir­mą spe­cja­li­zu­ją­cą się w ogól­no­eu­ro­pej­skich inwe­sty­cjach w nie­ru­cho­mo­ści o wyso­kim poten­cja­le war­to­ści dla fran­cu­skich i mię­dzy­na­ro­do­wych klien­tów pro­fe­sjo­nal­nych. Stworzona w 2017 roku przez Mansoura Khalifé, MNK Partners Group pozy­cjo­nu­je się jako jeden z wio­dą­cych gra­czy w świe­cie paneu­ro­pej­skich pro­fe­sjo­nal­nych fun­du­szy nieruchomości.

Grupa orga­ni­zu­je i zarzą­dza poprzez swo­ją fir­mę zarzą­dza­ją­cą MNK part­ners France, roz­wią­za­nia­mi inwe­sty­cyj­ny­mi w ramach man­da­tów zarzą­dza­nia zbio­ro­we­go i zarzą­dza­nia pry­wat­ne­go (fun­du­sze dedy­ko­wa­ne, trans­ak­cje klubowe…).

Unikalne doświad­cze­nie MNK Partners w zarzą­dza­niu inwe­sty­cja­mi i akty­wa­mi, jakość badań i „buti­ko­we” podej­ście do wyzwań sta­wia­nych przez klien­tów pozwa­la­ją gru­pie wyko­rzy­stać ogrom­ną wie­dzę w zakre­sie struk­tu­ry­za­cji finan­so­wej i nie­ru­cho­mo­ści oraz lepiej iden­ty­fi­ko­wać i reali­zo­wać moż­li­wo­ści inwestycyjne.

Grupa zatrud­nia obec­nie 20 pra­cow­ni­ków w 3 euro­pej­skich biu­rach (Paryż, Luksemburg i Warszawa) i jest zaan­ga­żo­wa­na w akty­wa o war­to­ści pra­wie 400 milio­nów euro, z cze­go oko­ło 300 milio­nów euro znaj­du­je się pod zarządzaniem.