Aspiracje i plany zawodowe młodych ludzi – gdzie chcieliby pracować, do czego dążą, jak widzą swoją przyszłość?

Ponad poło­wa mło­dych ludzi chcia­ła­by posia­dać wła­sną fir­mę, a bli­sko 40% zatrud­niać pra­cow­ni­ków. Gdyby mie­li pra­co­wać “dla kogoś”, widzie­li­by się w roli eks­per­tów lub spe­cja­li­stów, głów­nie w bran­ży usług (wię­cej niż 60%), han­dlu lub pro­duk­cji – takie dane pły­ną z naj­now­sze­go rapor­tu z bada­nia pt. “Aspiracje ludzi mło­dych odno­śnie ich przy­szłej karie­ry zawo­do­wej”, prze­pro­wa­dzo­ne­go w paź­dzier­ni­ku 2022 r. przez Fundację THINK! w part­ner­stwie z Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga oraz we współ­pra­cy z Centrum Psychologii Ekonomicznej i Badań Decyzji Akademia Leona Koźmińskiego.

“Na swo­im” czy “dla kogoś”?

Dość duży odse­tek respon­den­tów (37%) zakła­da taki rodzaj aktyw­no­ści zawo­do­wej, któ­ry chociaż
w czę­ści ozna­czać będzie pra­cę na wła­sny rachu­nek – w roli wła­ści­cie­la, pra­co­daw­cy, freelancera.
W grę wcho­dzi rów­nież łącze­nie pra­cy z pro­wa­dze­niem fir­my bądź zało­że­nie orga­ni­za­cji poza­rzą­do­wej. W gru­pie uczest­ni­ków bada­nia z aspi­ra­cja­mi przed­się­bior­czy­mi, któ­rych – jak się oka­zu­je – cha­rak­te­ry­zu­je wia­ra w sie­bie i poczu­cie wła­snej spraw­czo­ści, już teraz jest wię­cej zare­je­stro­wa­nych firm oraz osób pla­nu­ją­cych roz­po­czę­cie dzia­łal­no­ści niż wśród tych pla­nu­ją­cych pra­cę “dla kogoś”.

Intencje przed­się­bior­cze

Zdecydowana więk­szość mło­dych ludzi (85%) jest aktyw­na zawo­do­wo, ale tyl­ko 3% pro­wa­dzi zare­je­stro­wa­ną dzia­łal­ność gospo­dar­czą. – Właściciele firm są wyso­ce zaan­ga­żo­wa­ni i sta­ra­ją się kon­se­kwent­nie reali­zo­wać wyzna­czo­ne cele. Prowadzenie biz­ne­su spra­wia więk­szo­ści z nich satys­fak­cję. Dla poło­wy przed­się­bior­ców pro­wa­dze­nie fir­my wią­że się z dużym ryzy­kiem, a 40% nasta­wia się przede wszyst­kim na prze­trwa­nie. Już wio­sną przed­się­bior­cy i zatrud­nie­ni ocze­ki­wa­li pogor­sze­nia sytu­acji gospo­dar­czej w 2022 roku. Co cie­ka­we, mimo tych prze­wi­dy­wań w więk­szo­ści pozy­tyw­nie myśle­li o wła­snej sytu­acji mate­rial­nej (56%). – zauwa­ża dr Artur Domurat, autor raportu.

Obawy te łączą oso­by już pro­wa­dzą­ce fir­my i oso­by, któ­re dopie­ro myśla­ły o roz­po­czę­ciu dzia­łal­no­ści. Niestety, choć wie­lu mło­dych ludzi mia­ło pla­ny zało­że­nia fir­my w okre­sie sze­ściu mie­się­cy poprze­dza­ją­cych bada­nie, do tej pory nie zro­bi­ło tego. Dlaczego? Głównie ze wzglę­du na nie­sprzy­ja­ją­ce oto­cze­nie i sytu­ację w kra­ju, któ­rą pra­wie 70% oce­nia negatywnie.

Młodzi ludzie chcą w przy­szłej pra­cy być inno­wa­cyj­ni, aktyw­nie dosto­so­wy­wać się do zmie­nia­ją­ce­go się świa­ta i być współ­au­to­ra­mi tych zmian. W swo­jej przy­szłej pra­cy chcą śle­dzić zmia­ny, szu­kać nowo­ści i cie­ka­wo­stek (86%), roz­wi­jać swo­ją wie­dzę (83%), a tak­że obser­wo­wać tren­dy oraz badać rynek i oto­cze­nie (83%). – Badanie poka­za­ło, że mło­dzi chcą robić rze­czy cie­ka­we, waż­ne, mają­ce sens i zna­cze­nie. Zależy im też na roz­wo­ju, a ten jest w dużej mie­rze efek­tem posze­rza­nia wiedzy
i naby­wa­nia nowych umie­jęt­no­ści. Naszym celem jest wspie­ra­nie mło­dych na wszyst­kich eta­pach zawo­do­wej dro­gi – od pomy­słu, przez roz­po­czę­cie dzia­łal­no­ści, po uru­cho­mie­nie fir­my i jej roz­wi­ja­nie –
doda­je Anna Bichta, Prezeska Fundacji THINK!.

 Branże (w) przyszłości

Młodzi ludzie, w tym ci o aspi­ra­cjach przed­się­bior­czych, chcą być aktyw­ni w róż­nych bran­żach, jed­nak naj­po­pu­lar­niej­szy­mi są: zdro­wie i uro­da, bran­ża odzie­żo­wa i spo­żyw­cza oraz finanse
i logi­sty­ka. W pomy­słach na wła­sny biz­nes domi­nu­ją usłu­gi (63%), zdro­wie i uro­da (14%), transport

i logi­sty­ka oraz bran­ża spo­żyw­cza (po 7%). Ponad 40% osób zamie­rza­ją­cych pod­jąć wła­sną dzia­łal­ność i mają­cych na nią pomysł dekla­ru­je pozo­sta­nie w bran­ży, w któ­rej już dzia­ła lub pracuje.

Motywacja do pracy

Zarabianie pie­nię­dzy, dzię­ki któ­rym moż­na zapew­nić bez­pie­czeń­stwo mate­rial­ne sobie i naj­bliż­szym to według 40% respon­den­tów głów­ne powo­dy, dla któ­rych pra­cu­ją. Liczy się rów­nież pew­ność zatrud­nie­nia i sta­bil­ność docho­dów (bli­sko 50% wska­zań), ela­stycz­ność cza­su pra­cy i swo­bo­da w jej orga­ni­zo­wa­niu. Na pyta­nie o naj­waż­niej­sze moty­wy przy­szłej karie­ry zawo­do­wej padły bar­dzo podob­ne odpowiedzi.

- Praca jest waż­nym ele­men­tem życia mło­dych ludzi. Od lat wspie­ra­my roz­wój przed­się­bior­czo­ści mło­dych w Polsce ze środ­ków Citi Foundation oraz Fundacji Citi Handlowy. Programy, któ­re reali­zu­ją nasi part­ne­rzy spo­łecz­ni, poma­ga­ją mło­dym ludziom pod­no­sić swo­je kwa­li­fi­ka­cje, spraw­dzać się
w rela­cjach z biz­ne­sem pod okiem doświad­czo­nych men­to­rów. Czy swo­ją przed­się­bior­czość od razu prze­ło­żą na zbu­do­wa­nie start-upu? Pewnie nie, ale wie­rzy­my, że ta pew­ność sie­bie, jaką w sobie wypra­cu­ją, zebra­ne doświad­cze­nia i samo­dziel­ność pozwo­lą im na świa­do­me reali­zo­wa­nie kolej­nych eta­pów roz­wo­ju zawo­do­we­go. –
mówi Dorota Szostek-Rustecka, Prezeska Fundacji Citi Handlowy
im. L. Kronenberga.