GRANFLUENCERZY, CZYLI POKOLENIE 60+ KRÓLUJĄCE W INTERNECIE

Termin „Influencer” koja­rzo­ny jest naj­czę­ściej z mło­dym poko­le­niem, gene­ra­cją wycho­wa­ną w świe­cie nowych tech­no­lo­gii. Ten obraz zaczy­na powo­li ule­gać zmia­nie, bo coraz więk­szą popu­lar­no­ścią  w sie­ci cie­szą się oso­by doj­rza­łe. To poko­le­nie ma tak­że coraz więk­szą siłę nabyw­czą. Na naszych oczach rodzi się nowe zja­wi­sko, nowa kate­go­ria influ­en­ce­rów: gran­flu­en­ce­rzy. Są to oso­by z poko­le­nia silver 60+, któ­re chęt­nie udzie­la­ją się w mediach spo­łecz­no­ścio­wych, a ich pro­fi­le są obser­wo­wa­ne przez dzie­siąt­ki tysię­cy osób. Seniorzy udo­wad­nia­ją, że w każ­dym wie­ku moż­na zaist­nieć w Internecie. Bezpłatna plat­for­ma stre­amin­go­wa ARTE.tv zapra­sza do obej­rze­nia repor­ta­żu „Granfluencerzy: kie­dy bab­cia zara­bia na Instagramie” oraz fil­mu „DANCE ON! Przesuwanie gra­nic” opo­wia­da­ją­ce­go o moż­li­wo­ściach i ogra­ni­cze­niach nasze­go cia­ła z uwa­gi na wiek. 

Dokument przed­sta­wia kil­ko­ro nie­miec­kich i hisz­pań­skich gran­flu­en­ce­rów pod­bi­ja­ją­cych Internet, m.in. w świe­cie mody. Jednym z boha­te­rów jest eme­ry­to­wa­ny agent nie­ru­cho­mo­ści, któ­ry w trak­cie pan­de­mii wraz z wnucz­ką zało­żył kon­to na Instagramie i powo­łał do życia „Hiszpańskiego Króla”.  Teraz zana­ny w social mediach jako „The Spanish King” obra­zu­je swo­je życie bar­dzo wysma­ko­wa­ny­mi zdję­cia­mi lub weso­ły­mi rol­ka­mi. Swoją dzia­łal­no­ścią zwró­cił na sie­bie uwa­gę jed­nej ze świa­to­wych marek odzie­żo­wych, któ­ra nawią­za­ła z nim współ­pra­cę. W Hiszpanii, tak jak w całej Unii Europejskiej, rośnie śred­nia wie­ku. Kraj ma jeden z naj­niż­szych wskaź­ni­ków uro­dzeń w Europie. Społeczeństwo siwie­je, ale „The Spanish King” wno­si nie­co kolo­ry­tu w tę sza­rzy­znę. Coraz wię­cej senio­rów pod­bi­ja rekla­mę i Instagram. Słowa z fil­mu doku­men­tal­ne­go „Granfluencerzy: kie­dy bab­cia zara­bia na Instagramie” dostęp­ne­go do 16 paź­dzier­ni­ka pod lin­kiem: https://www.arte.tv/pl/videos/107194–037‑A/re-granfluencerzy/ dosko­na­le obra­zu­ją isto­tę zja­wi­ska. Trend doj­rza­łych influ­en­ce­rów łamie ste­reo­ty­py doty­czą­ce wie­ku i dowo­dzi, że każ­dy może roz­wi­jać swo­ją karie­rę w wir­tu­al­nym świe­cie, bez wzglę­du na metrykę.

W Polsce tak­że powo­li rośnie licz­ba eme­ry­tów, któ­rych stać na róż­ne­go rodza­ju dobra – pro­duk­ty i usłu­gi będą­ce poza zasię­giem naszych dziad­ków, a nawet rodzi­ców. Z jed­nej stro­ny cho­dzi o wzrost zasob­no­ści port­fe­li osób 60+, z dru­giej o zmia­nę nawy­ków i przy­zwy­cza­jeń kolej­nych poko­leń. To zja­wi­sko, roz­wi­nię­te w kra­jach zachod­nich, od kil­ku lat zaczy­na też być widocz­ne w Polsce, gdzie coraz wię­cej doj­rza­łych osób podej­mu­je się pra­cy influencera.

Beata Borucka, zna­na w social mediach jako Mądra Babcia uwa­ża, że oso­by star­sze mają takie samo pra­wo do korzy­sta­nia z dobro­dziejstw tech­ni­ki, jak wszy­scy inni. – Dzisiejsze poko­le­nie 50 czy 60-latków to oso­by oswo­jo­ne ze świa­tem cyfro­wym, bo kie­dy kom­pu­te­ry i digi­ta­liaz­cja wcho­dzi­ła do nasze­go życia mie­li­śmy lat 30 czy 40, byli­śmy czyn­ni zawo­do­wo i aktyw­ni spo­łecz­nie – mówi Mądra Babcia. - Ponadto w star­szym wie­ku, kie­dy prze­cho­dzi­my na eme­ry­tu­ry, a dzie­ci mają wła­sne gniaz­da, naszym fan­ta­stycz­nym zaso­bem jest czas i powtór­na cie­ka­wość świa­ta. W repor­ta­żu ARTE.tv o gran­fu­en­ce­rach są poka­za­ne świet­ne przy­kła­dy wła­śnie takie­go korzy­sta­nia z życia i świa­ta tech­ni­ki, debiu­tu w mode­lin­gu czy gry­wa­nia w rekla­mach - tłu­ma­czy. Według danych pro­wa­dzą­cej pro­fil, kana­ły Mądrej Babci zrze­sza­ją w świe­cie wir­tu­al­nym ponad 400 tysię­cy kobiet, a tele­wi­zja inter­ne­to­wa Silver TV przy­cią­ga przed ekra­ny śred­nio 1,5 mln widzów, dostęp­na pod lin­kiem: O nas – SILVER TV[1]

Jan Adamski, będąc na eme­ry­tu­rze i mając dużo cza­su wol­ne­go, posta­no­wił speł­niać swo­je marze­nia i tak jak mło­de poko­le­nie, dzie­lić się swo­ją pasją w Internecie. Zyskał swo­ją popu­lar­ność dzię­ki blo­go­wi JanAdamski.eu poświę­co­ne­mu męskiej modzie. Jak twier­dzi, zja­wi­sko gran­flu­en­ce­rów nie jest już takie nowe i w natu­ral­ny spo­sób wyni­ka z fak­tu, że oso­by w wie­ku senio­ral­nym coraz lepiej radzą sobie w mediach spo­łecz­no­ścio­wych. – Dojrzali użyt­kow­ni­cy dzię­ki obec­no­ści w sie­ci mogą dzie­lić się swo­ją wie­dzą i dostar­czać ogrom rado­ści swo­im widzom i czy­tel­ni­kom. Fakt, że z moich modo­wych porad korzy­sta­ją ludzie mło­dzi, jest dla mnie źró­dłem ogrom­nej satys­fak­cji. Moją pasją jest kla­sycz­na męska ele­gan­cja: lubię o tym pisać, two­rzyć i pre­zen­to­wać wła­sne sty­li­za­cje utrzy­ma­ne w tej kon­wen­cji, a tak­że pro­jek­to­wać gar­ni­tu­ry. Główna aktyw­ność Jana Adamskiego kon­cen­tru­je się na blo­gu mają­cym 200–250 tysię­cy odsłon mie­sięcz­nie. Konta w por­ta­lach spo­łecz­no­ścio­wych sta­no­wią uzu­peł­nie­nie w posta­ci 60 tys. obser­wa­to­rów na Instagramie i 23 tys. na Facebooku.

Elżbieta Klepacka, jed­na z naj­bar­dziej zna­nych gran­flu­en­ce­rek w sie­ci, pro­wa­dzi aktyw­ny i inspi­ru­ją­cy pro­fil doty­czą­cy zdro­wia, mody, kuli­na­riów, i podró­ży. Kryjąca się pod pseu­do­ni­mem eliza_betka poka­zu­je, że w każ­dym wie­ku moż­na być peł­no­praw­nym człon­kiem wir­tu­al­nej spo­łecz­no­ści. – Tak zwa­ne poko­le­nie silver­sów 50 i 60-latków wciąż jest aktyw­ne, twór­cze, chce się uczyć, roz­wi­jać i dzie­lić swo­ją mądro­ścią życio­wą oraz doświad­cze­niem z mło­dym poko­le­niem. – twier­dzi Elżbieta Klepacka. – Nigdy nie jest za póź­no na życio­we zmia­ny. Warto poka­zy­wać siłę ludzi doj­rza­łych, prze­ka­zy­wać swo­ją wie­dzę, pasję i suk­ce­sy – doda­je. Elżbieta udo­wad­nia, że poko­le­nie 50+ może rów­nież speł­niać marze­nia i osią­gać suk­ce­sy w Internecie. W 2022 roku otrzy­ma­ła tytuł lau­re­ata ple­bi­scy­tu „21 osób Flexi na XXI wiek” w kate­go­rii Znani i Lubiani. Jej pro­fil na Instagramie jest obser­wo­wa­ny przez 131 tysię­cy osób (https://www.instagram.com/eliza_betka/).

Polscy gran­flu­en­ce­rzy jako lide­rzy opi­nii w Internecie poka­zu­ją, że udzie­la­nie się w mediach spo­łecz­no­ścio­wych to okno na świat, któ­re dostar­cza roz­ryw­ki, speł­nia marze­nia, umoż­li­wia nawią­zy­wa­nie nowych kon­tak­tów i soli­da­ry­zu­je małe spo­łecz­no­ści. Prezentowany przez ARTE.tv repor­taż „Granfluencerzy: kie­dy bab­cia zara­bia na Instagramie” uka­zu­je, jak doj­rza­łe poko­le­nie potra­fi pręż­nie dzia­łać w mediach spo­łecz­no­ścio­wych, osią­gać przy tym popu­lar­ność i czer­pać satys­fak­cję z tego zajęcia.

Kolejny film dostęp­ny w bez­płat­nym ser­wi­sie ARTE.tv o limi­tach zwią­za­nych z naszym wie­kiem to „DANCE ON! Przesuwanie gra­nic”, któ­ry moż­na zoba­czyć bez­płat­nie jesz­cze do 18 stycz­nie pod lin­kiem: Dance On! – Przesuwanie gra­nic – Obejrzyj cały doku­ment | ARTE. Produkcja opo­wia­da o tan­cer­zach, któ­rzy pomi­mo dość mło­de­go wie­ku w swo­im zawo­dzie ucho­dzą już za senio­rów. Większość pro­fe­sjo­nal­nych tan­ce­rzy i tan­ce­rek prze­cho­dzi na eme­ry­tu­rę naj­póź­niej w wie­ku 40 lat. Jednak ich doj­rza­łość to tak­że ogrom­ny poten­cjał arty­stycz­ny, któ­ry coraz czę­ściej pod­wa­ża glo­ry­fi­ka­cję mło­do­ści. W doku­men­cie z bli­ska przy­glą­da­my się pra­cy m.in. gwiazd bale­tu Poliny Semionowej (38) i Friedemanna Vogla (43), któ­rzy dzie­lą się swo­imi oso­bi­sty­mi spo­strze­że­nia na temat swo­jej karie­ry i zasta­na­wia­ją się nad tym, czy w nomen­kla­tu­rze tań­ca nie są już staruszkami.

[1] Dane pro­wa­dzą­cej pro­fil „Mądra Babcia”