NAJLEPSZA DIETA DLA UCZNIA – W CZYM TKWI SEKRET?

Po wie­lu mie­sią­cach nauki zdal­nej ucznio­wie wró­ci­li do szkół. Powrót z zajęć w try­bie zdal­nym do sta­cjo­nar­nej for­my naucza­nia dla nie­któ­rych może być kło­po­tli­wy i stre­su­ją­cy, dla innych wręcz prze­ciw­nie.  Jedno jest pew­ne, jako rodzi­ce musi­my zapew­nić naszym dzie­ciom zbi­lan­so­wa­ną i boga­tą w war­to­ści odżyw­cze die­tę. To wła­śnie odpo­wied­nia die­ta i wła­ści­wie skom­po­no­wa­ne posił­ki pomo­gą uczniom w zdro­wym, pra­wi­dło­wym roz­wo­ju, wzmoc­nią spraw­ność fizycz­ną, odpor­ność na stres i pomo­gą w lep­szym samo­po­czu­ciu. O czym nale­ży pamię­tać kom­po­nu­jąc die­tę uczniów? Prezentujemy kil­ka wskazówek.

Posiłki powin­ny być regu­lar­ne i urozmaicone

Podstawą w die­cie ucznia musi być regu­lar­ność posił­ków. Dietetycy zale­ca­ją by było to 5 posił­ków dzien­nie, z cze­go naj­waż­niej­szym jest śnia­da­nie. Powinno ono zawie­rać 25% dzien­ne­go zapo­trze­bo­wa­nia na skład­ni­ki odżyw­cze. Dzieci, któ­re jedzą śnia­da­nia czu­ją i uczą się lepiej, są zdrow­sze i szczu­plej­sze. Regularne śnia­da­nia dostar­cza­ją uczniom odpo­wied­nią daw­kę glu­ko­zy, któ­rej poziom po noc­nej prze­rwie znacz­nie spa­da.  Tymczasem  w cza­sie poran­nych zajęć w szko­le wła­ści­wa daw­ka glu­ko­zy, będą­cej źró­dłem ener­gii, jest wręcz nie­zbęd­na. Pozostałe posił­ki powin­ny być jedzo­ne co 3–4 godzi­ny, co zapew­ni opty­mal­ne dostar­cze­nie orga­ni­zmo­wi nie­zbęd­nych skład­ni­ków odżyw­czych. Dieta ucznia musi być uroz­ma­ico­na, nale­ży jeść pro­duk­ty z wszyst­kich grup pira­mi­dy żywie­nio­wej. Koniecznie nale­ży pamię­tać o pro­duk­tach zbo­żo­wych, naj­le­piej peł­no­ziar­ni­stych, takich jak: tj. maka­ro­ny,  ryż (naj­le­piej ciem­ny) , pie­czy­wo peł­no­ziar­ni­ste i kasze. Pamiętajmy też o mle­ku i pro­duk­tach mlecz­nych, pro­duk­tach biał­ko­wych (ryby, mię­so, jaja) pro­duk­tach zawie­ra­ją­cych nie­na­sy­co­ne kwa­sy tłusz­czo­we (orze­chy, nasio­na,  oli­wa z oli­wek, ole­je roślin­ne). Z pew­no­ścią jed­nak, fun­da­men­tem die­ty uczniów powin­ny być warzy­wa i owoce!

Przede wszyst­kim warzy­wa i owoce!

Warzywa i owo­ce to ele­ment koniecz­ny w die­cie uczniów. Są one źró­dłem licz­nych wita­min, mine­ra­łów, fito­skład­ni­ków, makro i mikro ele­men­tów, będą­cych warun­kiem pra­wi­dło­we­go roz­wo­ju ukła­du odpor­no­ścio­we­go, rucho­we­go i ner­wo­we­go.  Najlepszą for­mą przy­swa­ja­nia skład­ni­ków odżyw­czych zawar­tych w warzy­wach i owo­cach są świe­żo wyci­ska­ne soki oraz pysz­ne koktajle.

Najlepsze dla uczniów będą soki tło­czo­ne w wyci­skar­kach wol­no­obro­to­wych. Pozyskiwane w ten spo­sób napo­je, naj­le­piej z całych owo­ców i warzyw to gwa­ran­cja zacho­wa­nia wszyst­kich war­to­ści odżyw­czych w nich zawar­tych. Tak pozy­ska­ny sok zacho­wa jed­no­li­tą, aksa­mit­ną kon­sy­sten­cję, nie roz­war­stwi się (jak ma to miej­sce w przy­pad­ku soków z soko­wi­ró­wek) – i co rów­nież waż­ne – będzie wybor­nie sma­ko­wał. Świeżo tło­czo­ne soki to tak­że dosko­na­ły spo­sób na „prze­my­ce­nie” war­to­ści odżyw­czych zawar­tych w mniej popu­lar­nych wśród dzie­ci i mło­dzie­ży warzy­wach i owo­cach. –  . Jeśli cho­dzi o „przy­swa­jal­ność” zawar­tych w warzy­wach i owo­cach skład­ni­ków, świe­żo wyci­ska­ne soki nie mają sobie rów­nych: W przy­pad­ku zje­dzo­nych warzyw i owo­ców w for­mie sta­łej przy­swa­ja­my tyl­ko 17% zawar­tych w nich skład­ni­ków odżyw­czych, nato­miast  przy wypi­ciu szklan­ki soku jest to aż 75%. Wchłanialność  jest więc oko­ło 5 razy więk­sza.Bardzo waż­ne są kon­kret­ne dzia­ła­nia, pro­mu­ją­ce odpo­wied­nią die­tę wśród uczniów. Jako dys­try­bu­tor wol­no­obro­to­wych wyci­ska­rek do soków, orga­ni­zu­je­my spo­tka­nia i warsz­ta­ty wła­śnie w szko­łach i przed­szko­lach. Podczas takich spo­tkań przy­po­mi­na­my uczniom jak waż­ną rolę odgry­wa­ją warzy­wa i owo­ce w codzien­nej die­cie i jak łatwo stwo­rzyć z nich coś pysz­ne­go i war­to­ścio­we­go – sok lub kok­tajl. Uczniowie mogą sami przy­go­to­wy­wać soki i two­rzyć swo­je ulu­bio­ne kom­po­zy­cje,  eks­pe­ry­men­to­wać łącząc warzy­wa i owo­ce w róż­nych kombinacjach.

NIE dla „śmie­cio­we­go jedze­nia”, TAK dla wody i soków!

Jednym z naj­gor­szych nawy­ków dzie­ci w wie­ku szkol­nym są słod­kie, gazo­wa­ne napo­je, w któ­re zaopa­tru­ją się pod­czas przerw, a czę­sto w ogó­le zapo­mi­na­ją o piciu w trak­cie dnia spę­dzo­ne­go w szko­le. Tymczasem nale­ży pamię­tać, że każ­dy z nas powi­nien wypi­jać min. 1,5 litra pły­nów dzien­nie w posta­ci wody lub np., wspo­mnia­nych już świe­żo wyci­ska­nych soków.

Prawdziwą zmo­rą w die­cie uczniów są oczy­wi­ście wszel­kie odmia­ny tzw. „śmie­cio­we­go jedze­nia”. Wszelkiego rodza­ju prze­ką­ski w posta­ci chip­sów, chru­pek, snac­ków mają dużo soli i pustych kalo­rii. Pozbawione są nato­miast war­to­ści odżyw­czych, zapy­cha­jąc jedy­nie żołą­dek i powo­du­jąc uczu­cie syto­ści. Udowodniono, że ucznio­wie regu­lar­nie jedzą­cy tzw. „fast foody” mają gor­sze wyni­ki w nauce[1]. Tzw. „śmie­cio­we jedze­nie” spo­ży­wa­ne regu­lar­nie – może dopro­wa­dzić do nad­wa­gi, ner­wo­wo­ści i pro­ble­mów z koncentracją.

Poniżej przed­sta­wia­my kil­ka pro­po­zy­cji z prze­pi­sa­mi na sok, aby uczeń wszedł w dzień pełen ener­gii i dobre­go samopoczucia.

„Pomarańczowa rewo­lu­cja”

- 3 duże marchewki

- 2 nek­ta­ryn­ki (bez pestek)

- 2 pomarańcze

Idealny sok popra­wia­ją­cy kon­cen­tra­cję i uła­twia­ją­cy zapa­mię­ty­wa­nie, dzię­ki bogac­twu beta-karotenu i kwa­su foliowego.

[1] https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/zywienie/70540,dlaczego-w-polskich-szkolach-nie-powinna-byc-sprzedawana-zywnosc-typu-fast-food