Mniej lektur – więcej kompetencji miękkich

Czy pla­no­wa­ne przez Ministerstwo Edukacji Narodowej odchu­dze­nie kano­nu lek­tur szkol­nych to dobry kie­ru­nek? W jaki spo­sób oma­wia­nie na lek­cjach prze­czy­ta­nych ksią­żek może wes­przeć roz­wój kom­pe­ten­cji mięk­kich? Między inny­mi na te pyta­nia sta­ra się zna­leźć odpo­wiedź Karolina Pol, wła­ści­ciel­ka fir­my edu­ka­cyj­nej EduKaPol Szkolenia, zwią­za­na z edu­ka­cją już od ponad 13 lat.

Najnowsze bada­nie PISA, czy­li mię­dzy­na­ro­do­we bada­nie umie­jęt­no­ści uczniów reali­zo­wa­ne przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, wska­zu­je, że pol­ską mło­dzież cha­rak­te­ry­zu­je duży defi­cyt kom­pe­ten­cji mięk­kich, takich jak wytrwa­łość czy współ­pra­ca. To nie­po­ko­ją­ce, bo to wła­śnie takie umie­jęt­no­ści będą naj­bar­dziej cenio­ne na ryn­ku pra­cy w przy­szło­ści. Według Deloitte Access Economics do 2030 roku nawet 66 proc. wszyst­kich miejsc pra­cy będą sta­no­wić zawo­dy wyma­ga­ją­ce zdol­no­ści interpersonalnych.

Kompetencje mięk­kie moż­na w bar­dzo pro­sty spo­sób roz­wi­jać dzię­ki czy­ta­niu i oma­wia­niu ksią­żek. Warto w tym miej­scu pod­kre­ślić, że wbrew pozo­rom, dobrym kie­run­kiem zmian w oświa­cie jest skró­ce­nie listy lek­tur, z jaki­mi mają się zapo­znać w trak­cie edu­ka­cji mło­dzi ludzie. Taki zabieg spra­wi, że nauczy­cie­li będą mie­li wię­cej cza­su na oma­wia­nie tek­stów, któ­re ucznio­wie czy­ta­ją w domu i dokład­niej­sze poru­sza­nie wąt­ków w nich zawar­tych. Będą rów­nież mie­li szan­sę skon­stru­ować lek­cje tak, by oma­wia­nie lek­tur sprzy­ja­ło roz­wo­jo­wi kom­pe­ten­cji mięk­kich – mówi Karolina Pol.

Efektywnie, czy­li… jak?

Jak w takim razie powin­ny być oma­wia­ne lek­tu­ry? Przede wszyst­kim w spo­sób przy­ja­zny, tak by zarów­no uczeń, jak i nauczy­ciel czer­pa­li jak naj­wię­cej z tego pro­ce­su. Jednym z takich spo­so­bów jest prze­kład inter­se­mio­tycz­ny, czy­li prze­ło­że­nie tek­stu lite­rac­kie­go na kolej­ny rodzaj sztu­ki. Może być to pra­ca pla­stycz­na, wiersz czy krót­ka scen­ka teatral­na. Ta meto­da nie tyl­ko anga­żu­je uczniów, lecz tak­że wzma­ga ich kre­atyw­ność i pozwa­la spoj­rzeć na prze­czy­ta­ną lek­tu­rę z zupeł­nie innej perspektywy.

Należy pod­kre­ślić, że w oma­wia­niu lek­tur nie cho­dzi wyłącz­nie o to, by uczeń popraw­nie odpo­wie­dział na pyta­nie mają­ce spraw­dzić czy ją prze­czy­tał. Lektura powin­na sta­no­wić pre­tekst do szer­szej dys­ku­sji, w trak­cie któ­rej roz­wi­ja­ne będą kom­pe­ten­cje mięk­kie, takie jak  umie­jęt­no­ści wypo­wia­da­nia się i wyra­ża­nia wła­sne­go zda­nia – kon­ty­nu­uje Karolina Pol. – Podstawy pro­gra­mo­we powin­ny być skon­stru­owa­ne tak, by nauczy­ciel na pod­sta­wie zna­jo­mo­ści swo­ich uczniów – ich zain­te­re­so­wań i indy­wi­du­al­ne­go poten­cja­łu – mógł dobie­rać lek­tu­ry, któ­re będą dla nich „aktu­al­ne” i do któ­rych będą mogli się odnieść. Tylko w ten spo­sób spra­wi­my, że szkol­ne lek­tu­ry prze­sta­ną odstra­szać uczniów – doda­je.

 

Kontakt dla mediów:

Maria Strużkiewicz

m.struzkiewicz@agencjafaceit.pl

+48 606 702 770

Account Manager

Agencja Face It!

 

 

Magister Karolina Pol jest eks­per­tem edu­ka­cji przed­szkol­nej i wcze­snosz­kol­nej oraz wła­ści­ciel­ką fir­my EduKaPol Szkolenia. Od 13 lat zwią­za­na z edu­ka­cją – pra­co­wa­ła jako nauczy­ciel­ka języ­ka pol­skie­go i wie­dzy o kul­tu­rze. Pełniła tak­że funk­cję dyrek­tor­ki żłob­ka i przed­szko­la. Od 11 lat pro­wa­dzi szko­le­nia dla nauczy­cie­li wszyst­kich eta­pów edu­ka­cyj­nych i poma­ga im wpro­wa­dzać inno­wa­cyj­ne meto­dy edu­ka­cyj­ne. Spędziła ponad 2 000 godzin pro­wa­dząc szko­le­nia sta­cjo­nar­ne, a w kur­sach on-line jej autor­stwa wzię­ło udział ponad 24 000 uczestników.

Karolina Pol jest lau­re­at­ką pre­sti­żo­wych nagród cza­so­pi­sma Business Woman&Life w kate­go­rii „Lider wdra­ża­nia inno­wa­cyj­nych metod edu­ka­cyj­nych” oraz wyróż­nie­nia Złote Orły Edukacji. Jako eks­pert była rów­nież zaan­ga­żo­wa­na w emi­to­wa­ny na ante­nie TVP pro­gram „Wielka Matura Polaków”. Na co dzień współ­pra­cu­je przy redak­cji i opi­nio­wa­niu pod­ręcz­ni­ków, pomo­cy nauko­wych i innych mate­ria­łów dydak­tycz­nych czy gier plan­szo­wych z wydaw­nic­twa­mi taki­mi jak Wydawnictwo PWN, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Wydawnictwo Babaryba, czy WSiP.

Prywatnie Pani Karolina jest mamą trój­ki dzie­ci – ośmio­let­nie­go Kuby, czte­ro­let­nie­go Bartka i dwu­let­niej Natalki. Na co dzień wspie­ra ich wszech­stron­ny roz­wój mię­dzy inny­mi spa­ce­ru­jąc, czy­ta­jąc i gra­jąc w gry plan­szo­we. Wszystkie mate­ria­ły edu­ka­cyj­ne oraz meto­dy pole­ca­ne w trak­cie szko­leń Pani Karoliny są zawsze spraw­dzo­ne i bli­skie temu, co prak­ty­ku­je prywatnie.

 

EduKaPol Szkolenia to zało­żo­na w 2017 roku fir­ma pro­wa­dzą­ca szko­le­nia dla nauczy­cie­li wszyst­kich eta­pów edu­ka­cyj­nych. Szkolenia sta­cjo­nar­ne i kur­sy onli­ne ofe­ro­wa­ne przez EduKaPol wspie­ra­ją kadrę peda­go­gicz­ną w posze­rza­niu warsz­ta­tu i poka­zu­ją jak zasto­so­wać w prak­ty­ce inno­wa­cyj­ne meto­dy edu­ka­cyj­ne w spo­sób atrak­cyj­ny dla uczniów. Na szko­le­niach pro­wa­dzo­nych przez Karolinę Pol, zało­ży­ciel­kę fir­my, nauczy­cie­le dowia­du­ją się rów­nież jak zapla­no­wać i zor­ga­ni­zo­wać pra­cę tak, aby przy­go­to­wa­nie zajęć dydak­tycz­nych nie było uciąż­li­we, a ich efek­ty wpły­wa­ły na wszech­stron­ny roz­wój uczniów. Na szko­le­niach wie­dza teo­re­tycz­na łączo­na jest z prak­tycz­ny­mi przy­kła­da­mi, a pro­wa­dzą­ca bazu­je na swo­im wie­lo­let­nim doświad­cze­niu. Do dziś w sta­cjo­nar­nych szko­le­niach EduKaPol udział wzię­ło oko­ło 7 000 nauczy­cie­li, a z kur­sów on-line sko­rzy­sta­ło ponad 24 000 osób. W bez­płat­nych szko­le­niach pro­wa­dzo­nych za pośred­nic­twem Internetu uczest­ni­czy co mie­siąc bli­sko kil­ka­dzie­siąt tysię­cy uczestników.

Więcej infor­ma­cji na: https://edukapol.pl/ oraz https://www.facebook.com/edukapol.