Skuteczna rekrutacja? To możliwe!
– Realizujemy zarówno jednostkowe rekrutacje na kluczowe stanowiska, jak i grupowe, po kilkudziesięciu, a nawet kilkuset pracowników do jednej firmy. Do każdego projektu podchodzimy inaczej, stosując różne narzędzia i przekaz – mówi Anita Obidowska, team leader w LeasingTeam Professional. Obecnie skuteczna rekrutacja stanowi nie lada wyzwanie, ale nadal jest możliwa, jeśli odpowiednio zaplanujemy i przeprowadzimy proces rekrutacji. Jak? Poniżej garść praktycznych wskazówek.
Rekrutacja pracowników niesie za sobą wiele wyzwań. Na rynku brakuje specjalistów, coraz mocniej dotyka nas niż demograficzny, oczekiwania pracowników często przekraczają możliwości firm, a sytuacje, w których kandydaci nie pojawiają się na umówionych spotkaniach pomimo uprzedniego potwierdzenia obecności, nie są aż taką rzadkością… Czy w tych okolicznościach możliwa jest skuteczna rekrutacja? Zdecydowanie tak. Kluczem jest przede wszystkim szybkość i konsekwencja w działaniu, systematyka oraz odpowiedni dobór narzędzi rekrutacyjnych.
Human to human
– Dobry rekruter, pomimo że na koniec jest zawsze rozliczany z liczb i statystyk, nigdy nie zapomina, że ma do czynienia z człowiekiem, któremu należy się szacunek i uwaga. Nawiązując dobrą relację z kandydatem już na początkowym etapie rekrutacji, przyczynia się do zadowolenia i owocnej współpracy również później, w trakcie zatrudnienia – podkreśla Aneta Sztompka, dyrektor regionalny w LeasingTeam.
Dobra organizacja to podstawa. Szybkie reagowanie, regularne kontaktowanie się z kandydatami i przekazywanie im statusu rekrutacji to elementy przyczyniające się do skutecznej rekrutacji. Pracując w taki sposób, minimalizujemy ryzyko, że kandydat nie stawi się na rozmowie kwalifikacyjnej, a dodatkowo trzymamy rękę na pulsie i możemy szybko zareagować w przypadku znalezienia przez kandydata innej konkurencyjnej oferty.
Chcąc uzyskać większą liczbę zgłoszeń, warto też pamiętać, że oferty pracy, w których zawarta jest informacja o wynagrodzeniu podstawowym, a także o systemie premiowania (nie tylko wysokość wypłat, ale też sposób naliczania), cieszą się znacznie większą popularnością od innych ogłoszeń. Z punktu widzenia pracownika wysokość wynagrodzenia nadal jest jednym z kluczowych powodów zmiany pracy i wysłania aplikacji. Pamiętajmy jednak, by nie naginać rzeczywistości.